Veronica Sandahl

Dag 2 i London...


Dag 2 i London....

23:e november 2010.

Under andra dagen i London tog jag min första bit av en typiskt ”English Breakfast”. Jag är absolut inte van att äta bönor eller korv till frukost men det var faktiskt ganska gott!




”English Breakfast” består av: En stekt korv, stekt ägg, bönor, bacon, toast med sylt och till slut saft.  En riktig fettbomb men jag var tvungen att pröva!

english breakfast


 Direkt efter vår frukost tog vi en rejäl promenad till Tate Britain i stadsdelen Milbank. Under vår promenad hade vi turen att passera den stora Big Ben och Westminister Parlament.



Big BenBig Ben 2

 klassen

Jag och Malin

Vår tajming att besöka Tate i november var helt perfekt. Vi fick möjligheten att se de fyra nominerande konstnärerna till det världsberömda Turner priset, ha sina verk utställda i några av museets gallerier.

De nominerade var: Dexter Dalwood, Angela de la Cruz, Susan Philipsz, The Otolith Group.

Turner nomineringI`m a real artist

Turnerpriset  är ett konstpris riktat till konstnärer som ej är fyllda 50 år. Priset, som har fått namn efter målaren J.M.W. Turner, delas ut av Tate Gallery och brukar bestå av cirka 40000 pund!

Förutom nomineringarnas utställningar, fanns också verk av Blake, Turner och Constable. Jag tyckte mycket om Williams Blake gotiska och mytiska målningar men jag blev lite besviken att John William Waterhouse och Rossetti inte fanns med i galleriet. Deras verk är på konst-turné runt om i världen. Deras verk tillhör prerafaeliterna och tillhör en av mina högsta favoriter inom konstvärlden.  


tate

Tate 2Blake

När vi var klara med Tate Britain, tog vi ytterligare lång promenad runt London, tills vi befann oss utanför Saatchi Galleriets portar i stadsdelen Chelsea.

 Museet är mer för samtidskonsten av både kända och okända konstnärer runt om i världen. Vad vi fick uppleva inne i museet var både konstigt och spännande.

 Ibland reste mitt ögonbryn upp och min hjärna kunde inte hjälpa att utropa ”Vad fan är det här?” när jag gick runt i avdelningarna.                                                                                             

En del verk kändes alldeles för bisarra att tas till sig. Jag kunde inte ta till mig deras abstrakta och ibland simpla stil. Men ibland hände det att det kom upp ett verk som jag fann väldigt spännande och originell. Att konstnären verk visade upp sitt budskap/syfte klart och tydligt, att man kunde förstå hur han/hon tänkte när de skapade verket, utan att behöva tjuvkicka på ”facitet”  (Informationsboken.).



Saatchi verk


????






Ximena Garrido-Lecca verkNicholas Byrnes verk





Ni kanske tror att efter de här två studiebesöken, var vi bergis trötta och väldigt mätta av all konst som vi har sett under dagen.  Det var vi och dessutom väldigt hungriga, men innan jag, Malin, Linn, John och Tim satte oss ner i en liten restaurang, tog vi möjligheten att besöka Westminister parlaments lokaler: ”The House of Commons” och ”The House of Lords”.


westministerparlamentet






Gissa vilken hetsigt dag vi hade, men som pricken över i:et, tog jag och några klasskamrater senare på kvällen ett litet besök till puben ”Queens head” och tog oss en varsin öl. Därefter begav oss till en Bowlinghall och tog oss en serie med bowlingklotet.