Veronica Sandahl

Lisa Jonasson och Skuggspel

13:e november 2010.

Nu har man lite ledigt från skolan igen men jag kommer snart sticka ner till min ateljé och måla lite. Har så mycket att göra och jag känner mig väldig inspirerad just nu.

Under den senaste veckan har vi haft en gästlärare vid namn Lisa Jonasson. Hon är både lärare och konstnär och under onsdagen var de både Vernissage av hennes konst i vårt galleri och föreläsning om henne inne i "Kyrkan".

 Hennes stil bygger mycket på collage, bestående av små siluetter som hon hämtar från fantasi och myter.
Jag blev väldigt paff att hon har bara använt en liten sax att skapa dessa figurer (Samt lite papper också.).        Jag trodde först att hon hade använt akryl för figurerna är pytte pytte små! Jag har testat att klippa collage förut, det är både jätte pilligt och svårt att kontrollera saxen när man försöker göra figurerna mjuka och inte för kantiga (eller försöka låta bli att klippa av benet eller huvudet på dem!)

Hon har verkligen ett enormt tålamod att klippa, klistra och sätta ihop dessa figurer utan att fingrarna blir kletiga eller de ömtåliga figurerna blir förstörda eller böjda. Den allra minsta pappersbiten var mindre än mitt lillfinger nagel!







Vad vi har gjort under veckan tillsammans med Lisa har varit att träna på att göra skuggspel!



Vad är Skuggspel?



Skuggspel är en form av lek där figurer formas med händerna (Ex en hund.) framför en ljuskälla (Ex en lampa.). Skuggorna på väggen bildar sedan själva figuren.

Men det finns ett annat skuggspel där du klipper ut små siluett figurer från lagom hårt papper eller trä och klistrar sedan fast dem på en pinne eller ett snöre och sedan spelar upp dem bakom en belyst skärm.

Skuggspel har förekommit nästan i alla länder men det är bekräftat att det var i Kina som skuggspel först dök upp under början av 1000-talet.
 Även om vår teknologi har framskridigt mycket och vi har TV, animation, tv-spel, dataspel och datorn att komma in i en annan värld, förekommer Skuggspels tekniken än idag runt om i världen i olika slags genrer.


Framför allt Thailand, Kina, Indonesien och resten av de Asiatiska länderna där skuggspelet en mycket populärt skådespeleri!



En av grupperna i klassen gjorde en Skuggspel som handlade om "Havet"! Det var den enda gruppen som jag lyckades filma innan batterierna tog slut!

Ta er en titt! :)