Veronica Sandahl

Dag 1 i London...
27:e november 2010.

Nu är man hemma på svensk mark igen. London resan har varit fullspäckat med studie besök till massor av museer och gallerier, för inte tala om nattliga nöjen!  ;)

Att kunna beskriva hela min fulländade vecka i ett av världens kultur och nöjesrikaste städer räcker inte att skriva i ett enda blogg inlägg. Det skulle bli alldeles för långt och för mycket att läsa, så därför tänker jag beskriva mina dagar en i taget dvs. fem inlägg sammanlagt.

Varför jag gör detta är att kunna berätta noggrant över våra kulturaktiviteter vi deltog, samt visa upp foton under dessa dagar.

Jag tror att det blir mycket roligare att göra så!


Dag 1.

22:e nov 2010.


Vi åkte rätt tidigt på morgon till Gbg Airport. Kl var cirka sju när vi började åka från Gerlesborg, men vi trädde inte in i planet förrän cirka kvart över tio.
Resan tog cirka en och halv timme, det var rätt pirrigt i början när planet började röra sig och sedan med otroligt hastighet åka upp i skyn.

Moln

Utsikten utanför mitt fönster var rent otroligt.




Angelica


Maln och Sam



Det tog nästa lika lång tid att åka med flygbussen till London som det tog med att åka flygplan så cirka kl två på eftermiddan, var vi äntligen framme till Piccadilly Circus där vårt vandrar hem ”Piccadilly Back Packer” låg runt hörnet. Jag delade rum tillsammans med Angelica, Linn, Ida, Malin och Emma. Rummen var inte lyxsviter. Sängkläder ingick i priset, men resten bestod endast tre våningssängar, kuddar och tunna filtar.

Efter har haft ett litet informations möte, gick vi raka vägen till ”National Gallery” som ligger på Trafalgar Square.



National Gallery

Flask staty

Galleriet har fyra avdelningar:

1300-1500TH - Century Paintings. Konstnärer som Memling, Duccio, Uccello, Van Eyck, Lippi, Mategna, Botticelli, Durer och Bellini.

1600TH - Century Paintings. Konstnärer som Leonardo, Cranach, Michelangelo, Raphael, Holbein, Bruegel, Bronzino, Titian och Veronese.

1700TH- Century Paintings. Konstnärer som: Caravaggio, Rubens, Poussin, Van Dyck, Velazquez, Claude, Rembrandt, Cuyp och Vermeer.

1800TH- Century Paintings. Konstnärer som: Canalettom, Goyam, Turner, Constable, Ingres, Degas, Cezanne, Monet och Van Gogh.

Förutom tavlan ”A Satyr mourning over a nymph” av  Piero de Cosimo, som var min absoluta favorit bland alla tavlor i museet, fann jag 1800-talet målerier mer tilltalande för min smak än alla Madonnor, dansade nymfer och naturlandskap som det fanns väldigt gott om i de andra gallerierna.



 

 tavla

 

 Van Gogh






Efter vårt besök i  ”National Gallery”, gick jag och ett mysigt gäng runt en sväng runt om i staden. Dels för att hitta en trevlig liten restaurang att äta samt hitta en typisk Engelsk pub.  Vi landade först på en trång med trevlig kina restaurang och tog oss en liten matbit.






Kina mat




På kvällen, letade vi desperat efter en bra pub och resten av våra klasskamrater, vart vi hamnade sedan var inte mindre än den ökända Soho!

Soho

Soho

Det första man blev paff över var alla porrbutiker, gay-barer och ”massagesalonger” som låg tätt ihop runt om i området. Detta är inte som man är van att se i Sverige.


 Det var lite läskigt att vara i helt ny stad, i helt okänd gata och du hade bara varit i London i några timmar...  men det gick över.

Till slut fann vi en fin pub i närheten och tog oss äntligen vårt första glas engelsk öl i London!

 Jag och Linn

Ok! Min första drink var en "White Russian"!


Fortsättning följer…

#1 - Orangesextiotalare

haha! Malins min asså! x) haha...

#2 - Orangesextiotalare

haha! Malins min asså! x) haha...