Veronica Sandahl

Besök på Bohusläns museum

 15:e Oktober 2010.

Jag lovade att jag skulle berätta mer om mina lilla studieresa till Bohusläns museum för er. Här kommer den!

Bohusläns museum har både fasta, tema och temporär utställningar. Precis som Värmlands museum berättar de om sin historia om sitt landskap. I separatutställnings avdelningen visades verk av Marianne Lindberg De Geer ”Full Speed Ahead”. Men till skillnad från Louise Bourgeois verk, tyckte jag att den var inte bra!



I Louise Bourgieos verk fann jag en fin sinnestämning, verken talade! Men i Lindbergs kändes det dött och fult!   
 Jag ser ingen mening med att sätta sitt eget ansikte över andras bilder, foton och konstverk och sedan kalla det konst! 
  En del kanske tycker det motsatta, att hennes verk visst har något att berätta och kanske tycker att Bourgieous verk är tråkiga. Men smaken är som baken, alla har olika smaker över konst och alla har rätt att tycka vad är konst och inte är konst! Jag fann Bourgeois bilder intressanta men inte Linbergs, men jag respekterar dom som tycker tvärtom eftersom det är deras smak och tycke!  

 

 

Förutom hennes utställning, tog vi oss en tur runt museets fasta utställningar "Bohushallen", "Gränsland" ,"Kustland" och "Havet". Jag fann museets tema-utställning ”Havet” mer intressant än hennes tavlor! Det handlade om Bohusläns historia och dess landskap och miljö! Det var det mest spännande i Museet!

tema utställning

Havet




Jag själv



Det var allt och ha en trevlig helg nu! :)




#1 - lena

Ha en trevlig helg.

#2 - Anonym

jag håller med, jag har alltid också tyckt MLD Geers konst är fullständigt ointressant.