Veronica Sandahl

Nina Bondesson

21:e Oktober 2010.

Nina Bondesson: Synsättets handlingsutrymme - om att göra konst i detta nu.




Igår hade vi föreläsning av bildkonstnären Nina Bondeson i "Kyrkan".
Hon är konstnär, utbildare och grossist på Göteborgs Universitet. Som bildkonstnär blandar hon väldigt mycket med illustration och text. Hon vill att hennes verk ska ha ett tydligt och berättande språk, något mytiskt och gåtfullt! Ger oss någonting att undra över! 
 Nina skapar egna karaktärer ex kvinnorna Signora Canedotto och Helena som är viktiga huvudpersoner i hennes verk. Med sin starka fantasi, med hjälp av måleri, broderi eller photoshop, skapar och berättar Nina karaktärernas liv och intressen, i vilket är väldigt unika och bisarra.  Lite sago-illustrationer tycker jag att hon skapar.



Jag fann att hennes förläsning var det intressantaste hittills av alla föreläsningar jag har deltagit!
Hon var så professionell och hon talade med inlevelse och passion om sin konst och det var inte alls svårt att följa med.


 Det som jag tog intill mitt hjärta mycket, var när hon beskrev sina första år som student på Stockholms konsthögskola (1983 – 88). Hon berättade vilken presentation ångest och dåligt självförtroende hon hade när hon försökte hitta sin stil eller försöka åstadkomma något ”unik” i sin konst. Men till slut insåg hon att det inte finns något unik eller originellt. I ett eller annat sätt har alla ”originella” stilar något gemensamt ihop. När hon väl insåg det så släpptes alla hämningar och ångesten och hon kunde arbeta till 100 %!  För henne finns det ingen ren ”realistisk” konst eller ren ”abstrakt/koncept” konst. I vår samtid nu blandas dessa genrer jämt och ständigt tillsammans och ur denna massa dyker det upp konst som kan vara både intressant, spännande eller tråkigt, bra eller dårligt, fult eller vackert etc!



Jag önskar att jag kunde beskriva allt som hon berättade under föreläsningen men tyvärr kan jag inte uttrycka i skrift tillräckligt bra än för att kunna redogöra alla teoretiker, teorier och historiska personer som har inspirerat henne under sitt arbete. (Dessutom glömde jag ta med min antecknings block så jag fick kludda ner på ett litet papper över vad hon berättade och det blev fullt direkt.)



Men jag rekommenderar att läsa några av hennes debattartiklar så ni kan få en större inblick av hennes konst och hennes synsätt på konstlivet! Dom är mycket intressanta att läsa!

http://www.omkonst.com/07-tillstandet-bondeson-nina.shtml

http://hem.passagen.se/gkrantz/ett/arkiv/nb/ninab.html




Kram och God natt!