Veronica Sandahl

Slutet av formläran och Magdalena Dziurlikowska
1 Oktober 2010.

Helgen har kommit och våra lektioner med Claudia Theel är slut och ni kan inte ana vilken intensiv arbetande vecka vi har haft. Varje dag fick vi uppdrag att skapa ett projekt/verk som vi sedan vi dagens slut presentera för klassen.            

  Jag har i tidigare inlägg berättat om hur vi skapade målningar av spontana rörelser med vår kropp, dvs vi har använt våra händer och fötter att skapa olika former på papper. Det kanske är lite "dagisaktigt" men vi hade roligt och det kändes att en spärr som man tidigare hade försvann, man kände sig fri och avslappnad!
Jag tror att efter jobbat intensivt med kroki-skissning, modellering, tempera och akryll där all fokus ligger på att få fram en realistiskt bild eller hitta rätt färg som möjligt, gjorde så att vi (Iafall jag.) gick runt i en tråkig ruta.       

 Det är nyttigt att teckna kroki och träna upp sitt öga men man hamnade i en slags stadium att man glömmer bort sin fantasi och spontanitet! Även om jag inte fokuserar abstrakt konst i mitt konstnärskap, fann jag det väldigt skönt att bara vilt experimentera och testa på olika former!

Min handskemin handske



Konst är ibland inte lätt att förstå sig på men ska ge varje verk en chans och försöka förstå vad konstnären/konstverket vill visa fram och berätta om!




Som ni kanske vet så bjuder skolan in varje onsdag en gästföreläsare som berättar som hans/hennes yrke som skribent, konstnär eller professor och nu den här veckan hade vi konstnären och konst-skribenten Magdalena Dziurlikowska som föreläsare.

Med en kanditat examen inom konstvetenskap och magister på Konstfack, arbetar hon både som performance/video-konstnär och konstkritiker för Expressen och Göteborgsposten. Hennes verktyg inom sitt konstnärskap är oftast kameran där hennes pojkvän Niklas Ryden är kameraman och hon själv som huvudperson. Mycket handlar om identitet och försöka hitta sig själv och hennes filmer var de roligaste och intressantaste jag har sett!
 Med en gnutta humor, skvätt självironi och skumpa filosofi diskuterar hon med oss (I filmerna.) om olika ämnen bland annat om sitt liv som konstkritiker, konstnär men också om sitt vardagsliv och dess verklighet och frågor.


Hennes film "Kritik" fann jag väldigt klockren och jag rekommenderar er att se den!





Kram och Godnatt!