Veronica Sandahl

Studiebesök till Akvarellmuseet

14:e oktober 2010.


Detta har jag nog glömt att berätta men min klass har sedan länge planerat att besöka Nordiska Akvarell museet i Skärshamn och Bohusläns Museum nån dag under oktober!

Och nu har vi gjort det! Idag tog vi en endagstur till dessa museer. Med bilar och minibuss åkte vi en och halv timme först till Skärhamn och väl där gick vi in på Akvarell Museet fick vi ta del av Lousie Bourgeois utställning "Mother and Child".

Louise



 Hennes debut var på Bertha Schaefer Galery i New York 1945 men hon förblev länge relativt okänd i konstvärlden, tills hon fick en separatutställning på Museum of Modern Art I Nw York år 1982.
Det hon sysslade mest med var skulpturer och form men under de sista tre åren av sitt liv (Hon dog nu i år 31 Mars i åldern 98 år!) fokuserade hon på akvarell och goucahe.


I utställningen visas verk utförda i gouache på papper, som fokuserar kring födseln och relationen mellan mor och barn. Och alla tavlor är målade av färgen röd, endast röd!
 Det är svårt att kunna beskriva eller ens ge er den känsla jag fick när jag gick igenom utställningen. Bilderna kanske inte ser så mycket ut för världen om man bara ser (Som ni ser nu på min blogg.) på datorn eller på vykort. Det ger ingen rättvisa!

vykort




Jag kan erkänna att jag när jag första gången såg hennes bilder, då på en liten poster, tyckte jag att dom sågs så löjliga ut. Så enkla! Men när jag fick se på riktigt! Fick jag en helt annan bild av dem!
Det är enorm skillnad att se dem i verkligheten, se dess egentliga storlek och vara nära dem. Bildspråket blir mycket tydligare och mer spännande på nåt sätt!

Jag gillade utställningen!
 
Många av målningarna föreställer mycket hur barn som växer i sin mammas mage och sedan födds. Men bildspråket var både ömsint men väldigt brutal! På flesta bilder tyckte jag att relationen mellan modern och barnet var väldigt ömsint, att mammans bröst och mage var bebisens värld! Hans/hennes egen lilla Universium! Men på andra verkade det som att deras relation kändes blodigt!

Ni får avgöra själva!

 Såklart gjorde vi mer än bara tittade på utställningen! Jag passade på att köpa några vykort som föreställer hennes tavlor och sedan var vi på en restaurang som heter ”Bryggan” och åt buffé!



akvarellmuseet


 
Därefter åkte vi till Uddevalla och besökte Bohuslänsmuseum! Men det tänker jag skriva mer om imorn!

Kram och Godnatt!

#1 - lena

nej det ger nog ingen som hellst rättvisa åt bilderna.Tycker jag.

#2 - Mamma

Fråga inte mej vad jag tyckte om "konstverken"!!

Om du vill ha ett ärligt svar alltså..



Men en kram till Dej skickar jag iallafall!