Veronica Sandahl

Tre konstnärer har lämnat oss
  

29:e Oktober 2010.

 Nu har man äntligen höstlov! Imorgon kommer jag ta bussen hem till Säffle och det kommer bli riktigt skönt att hälsa på familjen och vänner igen! Jag har inte sett dem på evigheter!

 I morse var jag och klassen ute i skogen, ovanför KKV och tittade på  några konst projekt som de har gjort under veckan. Vädret var olyckligtvis inte det bästa, rått och lite regnigt, men som tur var hade jag både regnjacka och regnbyxor på mig så det gick bra att gå runt tre timmar inne i skogen. Tyvärr tog jag inte med mig min kamera till skogen så jag har inga bilder jag kan visa, men kan berätta att trots vädret, var det riktigt roligt att ta sig en titt på tvåornas verk och få en ordentlig promenad på köpet.

 Skogen var riktigt vackert!

 I tisdags hade vi förresten en minnestund för Arne Isacsson (född 21 Mars 1917-död 25 september 2010.), konstnär, konstpedagog och grundaren till Gerlesborg. 1944 grundade han Gerlesborgsskolan och jobbade under åren hårt med att bedriva pedagogisk verksamhet på skolan, samt även var professor i akvarellteknik och jag har sett flera av hans böcker ex Akvarell - en handbok och Akvarellteknik i biblioteket. Lite synd att man inte fick träffa honom, han bodde alldeles i närheten av skolan och tvåorna besökte honom förra året.

 





Det finns två andra konstnärer, eller rättare sagt författare och illustratör, som nyligen har gått bort och som jag tycker förtjänar också en tyst minut för.

 

Eva Ibbotson, (född 21 Januari 1925- död 20 oktober 2010.) känd för har skrivit ”Den stora spökräddningen”, ”Hemligheten på perrong 14” och ”Häxtävlingen”. Jag läste dessa böcker när jag var liten och jag tycker fortfarande mycket om dem! Jag tror jag ska låna någon av dem på Säffle bibliotek.

 Den stora spökräddningen

Hans Arnold, (född 22 April 1925-död 25 oktober 2010.)  har arbetat som illustratör i dags- och veckotidningar,  också som sagoillustratör och han är känd för att göra teckningar där vardagliga föremål ser spöklika och skräckinjagande ut. Exempelvis har han gjort illustrationer till böckerna ”Sveriges kusligaste/hårresande/grymmaste spökhistorier.” och ”Bland Tomtar och Troll”.

 

Jag läste mycket av deras verk när jag var liten. Jag lyssnade på Ibbotson böcker på kassett och läste Arnolds böcker under täcket och beundrande hans illustrationer! Det är så tråkigt att dessa favorit konstnärer har gått bort, men deras böcker kommer alltid att finnas kvar och du kan läsa dem om och om igen!

En tyst minut för dem!