Veronica Sandahl

Formlära
29 September 2010

"Objectivly speaking it`s not the breaks which attracts the eye.
But they eye which seeks the breaks"
- Sir Ernst Gombrich

 En bra inledning av vad jag ska försöka berätta om de senaste dagarnas lektioner. Vi har sedan i måndags haft lektioner om "Formlära" med gästläraren Claudia Theel i konsthallen. Vi har diskuterat om vad "form" har för betydelse inom konstvärlden. Hur tolkar vi former? Hur tolkar  eller hur beskriver du ett träd eller vatten med ord?

  Om jag ska försöka ordagrannt beskriva en blomma för en person och personen ska rita ner blomman på papper, kommer blomman bli exakt likt det jag beskriver eller vad jag tolkar en blomma som? Svaret blir att han/hon som ritar ner blomman på pappret, kommer han/hon mer eller mindre göra sin egen version av den.  Dennes person kunskap om blommans utseende och hans/hennes erfarenhet att rita kommer förändra bilden av blomman.

 Eller om jag får i uppdrag att under en minut rita av tex en hög med äpplen, vad är det jag lägger mest tid på? Vilka linjer och skuggor tar jag med? Vilka detaljer måste jag avstå ifrån? Hur ska jag få fram de viktigaste detaljerna och figurens karaktär?


Vi fick en varsin A3 papper med mönster på och vi skulle göra någon figurativ med den! Min bild är den slingrade formen, längst ner till vänster





Knepigt eller hur!

Vi har under veckan fått experimentera att få fram figurer ur abstrakta former. Igår fick vi uppdraget att göra ett varsin podie i enbart av papper,klister, tejp eller snöre och vi fick göra den i vilken design som helst, med haken att podiet ska vara hållbart att ställa en kaffe mugg på!


Mitt Podieannans podie


I dagens uppdrag, har vi från vår egen fantasi och huvud (med tillgång till vilken färgpigment, papper och teknik som helst) fått friheten att skapa en varsin abstrakt verk. Med haken såklart att verket ska vara både spontant men planerad. Den fick vara figurativ men inte for extremt konkret.
Jag fann extremt roligt att bara kleta, kasta och droppa färg på pappret utan att fundera på vad de ska föreställa. Det kändes så avslappnat och jag var inte blygsam med papperstorleken!



Sams kroppAngelicas bild

 Jag är inte för abstrakt konst men allting behöver inte vara symmetriskt, konkret och perfekt hela tiden!
Har ni inte nån gång funnit en tavla eller form tilltalande för den var enkel, stilfull, harmoniskt eller spännande? Nånting som tilltalade dig och som drev igång din fantasi?

P.S Förutom det hängande podiet, är ingen av dessa abstrakta verk mina. Dom tillhör Angelica, Sam, J.P och Niklas.

analysering