Veronica Sandahl

Att göra Collage...

 

23 september 2010.

 De här har jag inte hunnit förrän nu att ta upp. jag ansåg att skriva om tempera och collage tillsammans skulle bli alldeles för mycket text och ta för långt tid att skriva. Det senaste inlägget skrev jag väldigt sent!

 Collage känner nog alla säkert till! Det finns nog inget roligare att klippa och riva ut gamla tidningar, foton och reklam och sedan sätta fast det på papper/kartonnage och riktigt experimentera som en galning över de olika utklippen, pappersbitarna eller tygbitarna du har framför dig!

 Ordet Collage kommer från det franska ordet "att hålla". Du kan både jobba i två eller tre dimensionellt collage och materialet som du använder kan vara både orginal eller lånat, det är upp till dig hur långt du vill gå.

Idas Collage



 Till collage kan du använda dig av: Kartong, snören, tyg, tidningsurklipp, fotografier etc. Om du vill vara riktigt järv kan du experimentera med träbitar, blommor pinnar och löv som du kan klistra upp eller (Om du har riktigt bra lim.) snäckor, mynt, trådar eller sten etc.
Kort och gott kan du använda vilket material du vill till ditt collage. (Så länge materialet inte väger mer än 1 kg, du inte använder hela familjealbumet och du har riktigt starkt lim.)

 En rekommendation är att använda tapetklister till Collage (Bara till tunnare material ex papper och foto.) Den torkar långsamt så du hinner ta bort bilden från pappret om du skulle ångra dig. Risken att klibba ihop fingrarna med pappret är liten och när det har torkat så sitter de som berget! 

mitt collage2

 

 

 Sist jag gjorde ett collage var nog på gymnasiet. Jag hade faktiskt glömt bort hur härligt och roligt det var att riva och klistra upp reklambilder och intressanta texter på stort papper! Men man fick kämpa att få de bästa bitarna, vi är en riktigt stor klass och alla ville göra det!

mitt collage


Med tanke på att vi är en stor klass som gemensamt håller sig i en enda sal och intensivt tecknar och målar hela dagarna, så kan ni gissa hur salen ser ut vid slutet av varje vecka!

Ett bombnedslag!

stökig sal

Men vi städar och plockar alltid undan oss varje fredag. Så varje måndag när vi börjar ett ny projekt, har vi (nästan.) alltid en ren och tom sal!

#1 - anders

att följa din blogg är som att själv gå i skolan. Kanonbra för mig. Tack Veronica för en superblogg.