Veronica Sandahl

Ägg-Tempera

22 September 2010.

          Jag har alltid undrat hur de vore att jobba med tempera färg?

 Ni som inte vet så  omfattar Tempera ofta äggula,vatten, lim, linolja och färgpigment.

  Dom gamla konstnärerna ex Botticelli, Da Vinci använde ägg-tempera till sina tavlor och under medeltiden var tekniken mycket vanligt att använda. Men sedan slog oljemåleriet (Vid slutet av 1400-talet.) igenom och temperan blev frånvarande i några hundra år, tills den kom tillbaka på 1800-talet. Nuförtiden är det ett av de vanligaste teknikerna man använder inom måleri, för tempera ger ett mycket fin lyster precis som olja men den torkar fortare (Beroende på konsistensen.). 



 Dock måste varnas att även om lin-oljan luktar väldigt gott så är doften av ägg,olja,vatten och färgpigment tillsammans inte så trevligt. Om man låter den stå utan nåt lock eller skydd så ruttnar det!



 Receptet för ägg-tempera (För lagom mängd.) är 6 vispade ägg i 3 dl kokt linolja, sedan rör i 3 dl vatten och slutligen häller i färgpigmenten man vill ha. Precis som när man vispar en kaksmet så ska man blanda "äggsmeten" och pigmenten försiktigt. Häll i smeten då och då medans du vispar tillsammans mend pigmentet. Konsistenen får inte vara för tjock eller för tunn. Om den blir för tjock så tar det för lång tid för färgen att torka. I det motsatta blir färgen för blaskig, osynlig och har inte bra lyster.


Efter behag kan man säga!

Vi har idag fått experimentera denna teknik! Lärarna har både visat hur man blandade till färgerna, låtit oss blanda dem själva och sedan fått pröva dem på duk. Oturligt nog blev de flesta färgerna väldigt tunna pga av vi var så många som skulle dela på pigmenten, när jag prövade att måla ett stilleben kändes det att måla med utspädd akryl-färg! Tavlan blev misslyckad men jag ska pröva igen imorn.
Kanske går det bättre!? Det gäller träning! Träning ger färdighet!







Nu ska jag gå och lägga mig! Kram och godnatt!

#1 - Mamma

Jag har aldrig ens hört talas om denna teknik...

Bra text, för en sån som mej! Men jag ser inget foto, bara en ram, med ett kryss i ena hörnet?..

KRAMIZ!

#2 - Mamma

Vem har gjort denna tavla?

#3 - lena

har du gjort tavlan?