Veronica Sandahl

Dikt och Poesi med Tommy Olsson.

 

 13:e April.

Denna vecka har jag anmält mig för en workshops kurs av konstkritikern Tommy Olsson i skolan. Workshopen kommer att handla om olika texter och hur man kan smula sönder, bygga upp och omvandla texter till sin egen stil och en annan mening. Vad vi fick göra idag var en liten övning att skriva Haikudikter, Limerick och två andra komplicerade uppgifter som utgick på att skriva en text med begränsad ord och innehåll.




Haiku dikt
är en kort dikt med fem ord på den första meningen, sju på den andra och på den tredje meningen också bara fem ord. Men meningen med en Haiku dikt är att försöka ta ut vissa ord och göra ett ord till flera ord eller ändra på meningens form. Dessutom ska den innehålla nåt form av djur, tid och plats format i texten.



Tex:  



Regnets smattrande
på de nyfallna löven
Inget att förstå

-Cattis Bergqvist




Diktformen Limerick
är mer inom det rimmande formen.  En limerick dikt ska ha fem rader och dess schema ska vara

A. Första raden ska sluta med ett geografiskt namn tex  ”Hamburgsund”.

B. Den andra raden ska ha ett rimmande ord på slutet som rimmar med översta raden ex ”Sund”

C. Den tredje raden ska också rimma men den behöver inte höra ihop med A och B. Du kan börja med ett nytt rim.

D. Den fjärde raden ska rimma ihop med rad C.

E. Men rad E ska rimma ihop med rad B. och ska ha en snygg slut mening.

Här är min lilla limerick dikt (Ta i akt att detta är allra första gången för mig.)




Till fots tar jag mig till Hamburgsund.

Det är skönt att gå, för då blir jag stark och sund.

Men är jag så sund när jag efteråt äter choklad och nappar?

För då kommer mina år att vara knappast långa.

Men borde ett liv hellre vara med munkens rundhet i munnen, än att tänka på kalorierna för stunden?

 



En annan uppgift vi fick i uppdrag att skriva var att vi skulle skriva en text med innehåll

1.       200 kor.

2.        Inget bokstav E.

3.       Vädret.

4.       Inte mer än 3 ord i varje mening.



Det där med inte ha mer än tre ord i varje mening råkade jag misstolka lite men här kommer dikten/texten som jag lyckades skriva ihop.




Sos, sos, sos!

Vi är 200 kor i bil som ägs av Ida. Pga av tö och snö, tog vi oss in.

Ida är sur, hon röt om att få gå ut.

Vi är 200 kor och vi går ut när det är sol!


 (Hallå! Nånstans måste man börja! :P)



Mina poesi kunskaper var rätt begränsade innan vi började, poesi och dikter har aldrig vart inom mitt intresse eller tänkt på att kanske ha det med i min konst. Men när vi tränade på att försöka hitta på texter, klurra vilka ord som rimmade till vad och få orden ihop till en betydelsefull mening, kändes det väldigt roligt att luska ut och experimentera. Men också kändes det så fint och skönt när vi alla läste upp våra texter inför gruppen och få åsikter, kommentarer, inspiration och nya idéer till nästa text.


 Detta var inte lätt att göra, det var tufft men det kändes varje gång vi fick en ny uppgift att man lärde sig något och blev bättre och bättre.