Veronica Sandahl

Sammanfattning av Höst 2011.

20:e December 2011

Jag har inte bloggat på nästan två månader, fy på mig. Mycket har skett under Okt, Nov och Dec och jag skäms över jag inte har bloggat varenda liten detalj om det. För även om man tror att man kommer minnas vad man har gjort så kommer minnet sakta sakta suddas ut och man bara kommer ihåg några fragment av det.




För jag inte ska glömma bort vad jag och mina klasskamrater har gjort under denna termin, tänker jag bara summera snabbt över vad vi har gjort:




Vecka 43, 24-28:e oktober
hade vi kurs i Parafras, precis som vi hade förra året, men för oss tvåor var vår uppgift att ”hålla konstnären i handen”. Det är inte samma sak som att göra en egen version av en berömd tavla. Att ”hålla konstnären i handen” betyder att försöka använda sig av en annan konstnärs synsätt, stil och inspiration och låna hans/hennes uttrycksätt i sitt eget konstskapande. Jag fick konstnärinnan Marlene Dumas och jag gjort denna tavla




 Jag kallar den ”Veronicor”.

Vecka 44, 31:e Oktober-4:e November hade vi höstlov och då var jag hemma i Säffle.


Vecka 46
var det mest fritt arbete och jag hade ateljesamtal med Maja Hammaren.



Vecka 47. 21 – 25 november
hade vi Workshop med gästlärarna Magnus Haglund och Isak Eldh, båda tidigare gästlärare för kursen ”Ljudkonst" och temat för workshopen var ”Klubben”.


Under denna vecka fick vi i uppdrag att skapa en klubb och att förebereda en invigningsfest vid slutet av veckan. Jag försökte ge denna workshop en chans, i tron att jag skulle få någonting ut av den och jag skulle få lära mig lite över hur man skapar ljudkonst (som gästlärarna egentligen sysslar med.). Men det slutade egentligen att alla blev utspridda på olika håll. En grupp skulle ta hand om aktiviteter, en annan grupp skulle hålla med dekoration och en annan skulle ta hand om musiken. Jag försökte ta del av Ljudkursen, i nyfikenhet att få se hur man spelar in och skapar ljud på datorn. Men vi hade bara en Mac-dator som vi alla skulle dela, samtidigt kändes det mest som gästlärarna och de grabbar som kunde mycket om teknik och tidigare sysslat med ljudkonst blev sitt eget grabbgäng och jag och några andra inte kunde hänga med vad de pratade om. Så i mitten av veckan hoppade jag av och arbetade i min ateljé istället. Det blev en fest på fredagen och den blev inte så dum men jag undrar lite: Vad var meningen med den? Vad lärde man sig av den egentligen?






 För det kändes som att gästlärarna inte egentligen ville ge några lektioner utan bara skapa en roligt fest och dricka lite vin istället! Synd! När dom hade ljudkursen förra terminen var dom duktiga att lära ut men den här gången var dom riktigt lata!






Men under denna vecka ramade jag in och skickade iväg min tavla ”Veronicor” till Bohussalongen i hopp om att den skulle komma med i vårsalongen (Pågår under 3:e dec-12 Januari.), men tyvärr gjorde den inte det. Synd! För jag hade ramat in den så fint.

26:e November hade vi konsert inne i samlingshallen av gruppen ECHOES – A PINK FLOYD TRIBUTE! Ett rysande bra coverband som spelar några av Pink Floyds hyllande låtar bl.a. ”The Wall”. Jag fick hämta min biljett tidigt för dom blev fort slutsålda (De här bandet skulle pappa ha gillat.)





Vecka 48.
Under den 2:e december var jag och klassen på ÖPPET HUS på Konsthögskolan Valand, HDK,HFF i Göteborg. Skolan Valand gjorde mig sugen att söka in och jag känner du att jag ska riktigt ge järnet nu under vårterminen med mina verk. Under vistelsen i Göteborg passade jag också att besöka turné utställningen av de mexikanska konstnärerna ”Frida Kahlo och Diego Rivera” verk på Göteborgs konstmuseum. samt besöka min favorit Sciencefiction- bokhandel som aldrig gjort mig besviken med sitt bredda utbud av böcker, konstböcker, filmer, album och musik inom fantasy genren. Älskar den!



Vecka 49
var det mest julstädning av våra ateljéer men under den allra sista veckan av terminen, 12-16 dec, var det genomgång av vad vi har gjort under terminen och förberedelse inför julfesten. Temat för årets Julfest var ”Amerikansk Släktträff”.  Alla hade fått en varsin roll som var baserat från en verkliga eller påhittade amerikanska personer; Uncle Sam, Bart Simpson, Action Here, Arnold Scharzenegger, Hilly-Billy och Buffy Summers. Jag tillhörde matgruppen och vi bestämde att servera hemgjorda Vegoburgare med hembakade burgarbröd och till dessert Panacota. Vi fick hjälp av restaurangen att föreberedda maten och vi gjorde också inordning bål och sallad.


Festen blev mycket lyckad och alla hade gjort ett bra jobb med sina kostymer.





















Och på söndagen kom mamma och Arne och hämtade mig och nu är jag tillbaka till hemorten Säffle och ska fira jul med hela goa familjen.

 
 

 

 
#1 - mamma

Ja, det låter som du haft en bra höst i Gerlesborg!

Men bloggen har vi saknat! Mera sånt! Kramar från mej och Sjöhaget!