Veronica Sandahl

Grafiktryck i skolan...
12:e februari 2011.

 

Imorse var det cirka -13 grader utanför vår dörr. Jag märkte kylan när jag upptäckte att mitt rum var lite småkyligt när jag vaknade och nere i köket låg temperaturen på cirka 15 grader!

Och jag som trodde att vintern har försvunnit och man kunde börja cykla på vägarna igen. Men nej nej nej…Vintern har inte gett upp än! Suck!

Under Måndag förmiddag startade vi vår första grafik kurs inom torrnålstekniken.

Grafik kallas olika former av tryckförfarande för att mångfaldiga en bild.  Grafiktekniken har sitt ursprung i Kina då för cirka 2000 år sedan och tekniken kom till Europa under 1200-talet, de första teknikerna man använde sig av inom grafiken var träsnitt och kopparstick. Uppfinnaren Johannes Gutenberg omgjorde sedan tekniken till att uppfinna stilgjutningen och mekaniserade trycktekniken för snabbare framställning av böcker och illustrationer. Under århundradena utvecklades teknikerna med etsning och akvatint och konstnärer som ex Goya, Gustav Dore och William Blake började använda sig av i sin konst.



KKV


Traditionellt delar man in de grafiska teknikerna i fyra huvudgrupper:

Högtryck: I högtryck är det tryckplattans upphöjda partier som färgas in och ger avtryck på papperet. Det som man skär bort (då inom träsnitt eller linoleumsnitt) är det som blir ofärgat under tryckningen.

Djuptryck:  Vid tryckningen infärgas plåten och när man sedan torkar rent ytan så finns färgen kvar i de graverade eller etsade linjerna. Det är detta tryck som vi har fått lära oss att trycka med under veckan. Hit räkans torrnål, kopparstick, mexxotint, etsning och riston.

Plantryck: Skiljer sig helt från ovanstående metoder och innebär att såväl tryckplattans infärgade som icke infärgade partier ligger i samma plan. Litografi är exempel på plantryck.

Schablontryck: Färgen pressas med rakel genom en tunn duk uppspänd på en ram ner på det underliggande pappret. Partier som inte ska släppa igenom färg övermålas med filler. Serigrafi eller med annat ord Silkscreen (Som Andy Warhol använde.) är exempel på metoden. Har någon tryckt en T-shirt nån gång?

Den tryckteknik som vi använde oss under veckan var Djuptryck med användning av torrnål och kopparplåt.



Angelica arbetar


1.
      Det första man gör innan man börjar trycka är att gnugga bort det vassa kanterna och hörnen på kopparplåten med en fil. Det är för du inte ska skära dig på fingrarna eller förstöra pappret under tryckningen. Sedan måste du ta bort oxideringen (Som det oftast finns på kopparplåt.) genom att putsa plåten med Häxan och en bit hushållspapper.

2.      När du är klar med putsningen, tar du bort fettet med T-Röd och sedan tecknar du ner den bild som ska finnas på kopparplåten med en bläckpenna. (Kolla först att bläcket går lätt att ta bort efter du har ritat ner och sedan ristat upp bilden.)

3.       Använd sedan ett vass verktyg t.ex. en torrnål, sandpapper eller andra verktyg som kan ge märken eller konturer som du vill ha på plåten.

4.      Efter du har ristat ner vad du vill ha på plåten, låter du sedan plåten ligga (Med tidningspapper under sig.) på en lagom varm värmepanna. Varför man gör så är för att oljefärgen (Som har en konsistens som skokräm och är lite trögare än vanlig oljefärg.)  ska lättare sjunka igenom där du har ristat.



oljefärg




5.
      Sedan spacklar man på oljefärgen över plåten, tar upp den och lägger den på en kall yta så färgen ska torka lite och fastna bättre.

6.      Efter har låtit plåten kallna en liten stund, använder man en slags väv till att torka upp oljefärgen med, men även samtidigt försöka behålla färgen som täcker över där du har ristat.

7.      När du har gjort det, använder du rivet tidningspapper till att försöka gnugga och torka bort resten av färgen på plåten och det är här som det knepiga börjar! Du ska samtidigt ta bort färgen från plåten och på samma gång inte ta bort färgen där linjerna och skuggorna ska synas. Var försiktig! Om man gnuggar för hårt så kan färgerna i linjerna/skuggorna försvinna och bli otydliga när du trycker plåten.

8.      Men när du är klar som lägger du plåten på tryckpressen och sedan pappret. (Viktigt! Pappret ska ha legat i blöt innan du använder den för tryckning, det är för pappret ska suga åt sig färgen under tryckningen bättre.)

9.      Sedan är det bara att veva och det är nu som trumvivlarna sätts igång och du väntar med spänning över hur resultatet kommer att se ut! Det kan bli lyckat… eller misslyckat! Den stunden är den mest spännande av hela processen.




resultat


gjort av mig



Att köra samma process (Som jag har beskrivit ovanför.) om och om igen är tröttsamt och lite jobbigt. Du kan misslyckas flera gånger, testa flera gånger innan du får den perfekta bilden du vill ha! Men det är värt för du lär dig varenda gång du trycker!