Veronica Sandahl

Venedig resan 2011

 
10:e Oktober 2011.

 

Har nyss packat färdigt min resväska. Passet är i handväskan samt plånboken. Jag har fyllt schampo och balsam i små plastflaskor och jag har prydligt och försiktigt lagt ner min fina ute klänning så att den inte blir skrynklig under resan.

För imorgon ska jag och klassen till VENEDIG!!!


Precis! Venedig!
Vem har inte hört om deras berömda gator och hur man måste färdas med båt, eller Gondol som det kallas i staden. Vem har inte sett filmerna Casanova och Dangerous Beauty! Vem har inte hört talas om deras populära Harlequin masker! Gud vad spännande det kommer att bli!

Huvudfokusen under vistelsen kommer att vara att besöka Venedigbiennalen.  ”La Biennale di Venezia!” som den kallas startade år 1895 och är en av världens största, äldsta och mest prestigefyllda konsthändelse. Den är en stor internationell utställning för samtida konst  och med i år 89 medverkande nationer. Den äger rum bara vartannat (udda) år i Venedig som man får nu passa på.

 

Vi kommer också att besöka:

Markusplatsen.

Biennalen, paviljongerna i Giardini.

Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari (En av Venedigs största kyrkor. Här finn Bellinis Triptyk, Donatellos Johannes Döparen, högaltaret med Tizians Jungfru Marie himmelsfärd.

Sattelitutställningar till Biennalen. (Relaterade utställning till Biennallen men som ligger utspritt runt om i Venedig.)

Galleria dellAccademia med Venedigs främsta konstsamling, täcker främst åren 1300-1700.

Sedan kan vi få välja fritt att besöka några andra av Venedigs konstgallerier ex Punta della Dogana, Palazzo Grassi eller Ca`Pesaro.

 

Resan kommer att vara fram till Lördag 15:e oktober och då är jag inte hemma förrän vid midnatt i Gerlesborg. Gud va trött men lycklig kommer jag vara då :)



Önska mig en lycklig resa!

#1 - mamma

Åhh, va roligt Veronica!! Ha det nu så bra och ta hand om dej!! Kram!