Veronica Sandahl

Venedigresan dag 3

 22:e Oktober 2011.

 

Venedigresan dag 3.


13:e Oktober 2011.

För er som älskar Vin, kan jag rekommendera er att åka till Italien för där är vinet väldigt väldigt billigt. Det är väldigt lätt att köpa vin direkt från mataffären och kostnaden för en flaska kunde ligga mellan 0.99-3.00 euro dvs. man kunde köpa en flaska rött vin (som smakar även utmärkt) för bara typ 15 kr! Vilken skillnad från priserna här i Sverige!


Under dag nr 3 var det iväg till den andra delen av Venedig Biennalen, ”Arsenale” och tittade på resten av nationernas utställningar: Saudiarabien, Argentina, Indien, Kroatien , Turkiet, Chile och Italien. Också några självständiga konstnärer.



 Denna massutställning var betydligt bättre och roligare att titta på än den första och jag fann många spännande verk som verkligen fastnade på hjärnan. 

Bland dem var favoriterna ”The Clock av Christian Marclay och Nicholas Hlobo ”Limpundulu Zonke Ziyandilandela”. 


arsenale





“The Clock”
är en filmtinstallation av konstnären Christian Marclay. Installationen är en sammanbindning av tusentals olika filmsnuttar som relaterar till klockan och hur människorna i filmen reagerar till den. Hela den här filmen är 24 timmar lång och synkroniserar med den riktiga tiden dvs. som under Venedig Bienallen, när en filmsnutt visade att klockan är 12:45, så var den det i verkligheten.





Snacka om vilket flit och svett att kunna sätta ihop sådan film! Det kallar jag för ett mästerverk!



Min favorit nation av denna Bienall var Italiens samlade verk, den var en stor blandning av olika tekniker men vars fokus var, för ovanlighetens skull, mer åt realistiskt, religiöst och romantiskt tema. En underligt skarp kontrast i jämförelse med dom andra utställningshallarna i biennalen som ligger mer fokus i den hårdsmälta samtidskonsten.



Efter biennalen, åt jag och tjejerna Madde, Rebecca och Malin lunch och sedan försökte vi
hinna iväg till ytterligare ett utställningi;  Galleri Ca`Peaso. Men tyvärr hann vi inte i tid (bara 15 minuter försenade) och blev tyvärr inte insläppta in till galleriet, dom tog inte in fler besökare efter fem tiden så vi fick komma tillbaka nästa dag.




Som plåster på såren hann vi besöka två Satellit utställningar som låg i närheten, tillhörande nationerna: Ukraina och (om jag minns rätt) Bulgarien.

Under vår lilla vandring runt om den sydvästra delen av Venedig (där satellit utställningarna och Ca`Peaso låg.), passade vi på att gå in en typiskt maskerad butik och köpa oss en varsin färgglad mask.  Jag är otroligt förtjust i masker och jag ville nästan gå in i varje maskeradbutik som vi passerade förbi och jag kan lova att dom butikerna finns det väldigt gott om i Venedig.  Venedig har sin egen maskkultur i och med deras världskända karneval, har de en stor produktion av masker som både finns exklusiv handgjorda eller importerade från Kina. Och deras masker är väldigt unika!





 Jag hade verkligen svårt att bestämma mig vilken mask jag ville men till slut valde jag en grönglittrig mask med lite fjädrar och en plastblomma vid den högra sidan. Nöjda över våra köp satte vi på oss maskerna direkt och hade dem på oss en litet tag när vi fortsatte strosa runt i kvarteren. På kvällen blev det Italiensk glass, en liten promenad runt Markustorget och lyssnade lite på musiken som livebanden spelade utanför restaurangerna på torget.



forsättning följer...

#1 - lena

Vilken otrolig resa du har fått göra, och så mkt. ni har hann få se. Maskerna påminner om dem som Johanna gör. Ha det bra.

#2 - mamma

Visst låter det roligt! Blogga mera! Kram från mamma o Arne! Snart ses vi!