Veronica Sandahl

Venedigresan dag 4

 25:e Oktober 2011.

Venedigresan dag 4

14:e Oktober 2011.

Tre olika gallerier och kyrka hann vi besöka under denna stressiga och intensiva dag.





Dagens första besök var först Galleria dell`Accademia som är ett av Venedig främsta konstinsamlingar. Det som visades upp var mestadels religiösa (Katolsk) verk som sträckte sig mellan 1300-1700 talet.  Konstnärer var de bl.a. Paolo Uccello, Domenico Ghirlandaio, Sandro Botticelli and Andrea del Sarto.

Nästa anhalt var galleri Ca`Peasro som var mer inriktad på modern konst och favoriter som Klimt, Chagall, Kandiskij, Klee och Matisse var några exempel som ställde ut där. Olyckligtvis fick jag aldrig chansen att se Gustav Klimts målning ”Giuditta II” pga. av den  var på konst-turné, men jag fick äran att beskåda Vittorio Emnuele Bressanins ”Modestia e Vanita” och Cesare Laurentis verk ”Fioritura nova”. På högsta våningen fick vi också se en jättelik kollektion av Asiatiskta konstföremål, samurajsvärd, kimonos och helt beundransvärda askar och vasar, dekorerade i slingrande mönster och exotiska djur.

Det tredje och sista anhalten av dagens kulturbesök var till Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari kyrkan. En av Venedigs största kyrkor med flera av världens främsta stenhuggare skulpturer i sina kapeller; Bellinis, Donatellos och Tizians.  Det fanns flera altare till olika slags helgon och gravmonument till minne av betydelsefulla människor inne i kyrkan och alla var helt häpnadsväckande. Taket låg väldigt högt ovanför oss och varenda litet hörn var noggrant och planerad dekorerad av ett heligt föremål eller text.



Men den mest vördnadsfulla och vackraste altaret var en liten staty, föreställande Jungfru Maria 
som hade foton, blommor och ljus vid sina fötter och en liten bönesits framför sig. Den var så fin och mjuk att jag fick te tårar i ögonen. (Tyvärr har jag inga bilder från inne i kyrkan pga. av fotoförbud så några av dessa foton har jag lånat från internet.)





Efter detta besök gick jag, Malin, Rebecca och Magdalena runt i staden och det var först då som det värsta som hände under den här resan. Mitt kontokort hade slutat fungera!

 Det började med att jag upptäckte att de Italienska bankautomaterna inte ville ta emot mitt kort, jag testade på tre-fyra olika automater och alla svarade lika. Jag försökte gå in till bankerna men där fick jag ingen hjälp alls av kassörskorna. Deras ordförråd i engelska var pinsamt väldigt begränsad (är det inte ett krav?) och det enda de kunde säga var att pröva igen eller spärra kortet. Först trodde jag att mitt kort hade blivit scannad och alla mina pengar var borta, så jag greps av panik och oro och visste inte alls vad jag skulle göra!


Men mina kompisar stötte mig och jag fick att nummer av Madde till Swedbank som jag kunde kontakta och få hjälp. När jag fick hjälp av en kvinna från Swedbank, förklarade hon att det var mest troligt att mitt chip på kortet har blivit förstörd av de utländska automaterna och det var därför mitt kort inte funkade, hon ordnade med att  spärrade mitt kort för säkerhets skull och beställde ett nytt kort åt mig som skulle komma om några dagar.

Det var skönt att veta att det var chipet som hade blivit förstörd och ingenting värre, så jag fick låna lite pen
gar av en kompis (Tack så mycket M)  och fick trösta mig med att det var den näst sista dagen av resan och jag behövde inte så mycket.

På kvällen tog jag en sista adjö av nattens Venedig genom att hänga med ett gäng till några av
pizzeriorna och barerna på studenttorget Santa Margarita i nordvästra delen av Venedig. Jag kommer aldrig att glömma gränderna och de trånga öde gatorna som vi passerade igenom under kvällen!