Veronica Sandahl

Venedigresan dag 5
27:e Oktober 2011

Venedigresan dag 5

15:e Oktober 2011.

 De här var den allra sista dagen av Venedig.




 Flygbussen till Venedigs flygplats skulle inte åka förrän kl fyra på eftermiddan så vi hade en liten stund till att göra en vandring igen till några av Venedigs biennalens satelitt-utställningar en sista gång.














Samma gäng: Jag, Malin, Rebecca och Magdalena tog oss en snabb tur till en annan känd kyrka (kommer tyvärr inte ihåg namnet) och därefter till Asiens utställning "I_Future Pass_"  som enligt min mening var den absoluta favoriten av alla utställningar jag besökte i Venedig.

Asiens konstnärer har verkligen ett öga för detalj, teknik och känsla! Många av verken gjorde mig väldigt överraskad och glad och kändes så lätt att ta till sig. Inga dystra, svårbegripliga, fula och allvarsamma konstverk! De var helt enkelt roliga att se på.







 Många av konstnärerna var inriktade inom anime och manga men hade skapat sin egen stil och kört i stora format. Vi hann också besöka den en annan paviljong som också tillhörde temat.  Sedan åt vi en snabb lunch och den allra sista besöket var inte mindre än den världskända Basilica di San Marco katedralen som ligger precis nära Markus-torget.

Kön till kyrkan var väldigt lång men vi rörde oss snabbt och kom in. Som ni ser på bilderna var det verkligen en njutning för ögat att se detta stora valv och alla målningar och statyer överallt i katedralen. I Bysantinskt stil hade varje verk sin egen berättelse och historiska bakgrund. Änglar, Helgon och Martyrer fanns överallt. Mosaikplattor var täckta från golv till tak och nästan allting var täckt av vackert bladguld.











Ett perfekt avslut av vår resa igenom Venedigs alla utställningar, gallerier och katedraler!

Därefter fick vi skynda tillbaka till vandrarhemmet för att samlas ihop och dra oss till flygbussen.



Som jag tidigare nämnde i förra inlägget, var jag ute natten innan och besökte student-torget tillsammans med några kamrater. Fast dagarna på Venedig var soliga och varma, var nätterna ganska kalla och torra. Den kvällen var det väldigt kallt ute och jag frös bra mycket när vi skulle dra oss tillbaka till vandrarhemmet. Man kunde hålla sig varm när man gick i rask takt men vi fick stilla vänta nästan en halvtimme inne i båt-hållplatsen för att ta oss tillbaka ön. När vi äntligen kom tillbaka så tog jag mig snabbt en varm dusch och drog på mig så mycket kläder som möjligt och hoppade direkt ner i sängen. Men det hjälpte inte. Under natten frös jag och på morgonen kände mig lite dålig och snorig.

Jag kunde tygla förkylningen under hela förmiddan men när vi skulle åka hem började mitt immunförsvar att vackla. När vi satt på planet blev det bara värre och värre. Vet inte om det var på grund av luftkonditioneringen men min röst försvann och jag blev lite febrig och under landningen fick jag den värsta huvudvärken av lufttrycket. Jag hade redan propp i öronen innan flygresan men när vi steg upp i skyn och sedan ner fick jag tredubbla propp i öronen och kunde nästan inte höra någonting. Trycket gjorde så ont i huvudet att jag nästan svimmade av smärta. Jag försökte trycka på näsan och blåsa ut för att få bort det men det blev bara värre.

När vi äntligen landande var jag som ett vrak. Jag var febrig, trött, min röst var borta och jag snörvlade, det kändes som en evighet när jag äntligen kom med bussen till Gerlesborg och till min varma goa säng.   


Resten av helgen låg jag in min säng hela tiden och kurerade mig och tog mängder av pandolier och näsprey.

Snygg avslutning av min resa!  Hände detsamma sak när jag åkte hem från London förra året. :P Men jag hade ifall turen med att bli sjuk på slutet och inte ibörjan så min resa har varit väldigt lyckad och jag kan rekommendera starkt att besöka denna underbara stad.

Men gör det så fort som möjligt! Venedig börjar bli alltmer som en turiststad, ett nöjesfält för enbart turister och inget fast och vardagligt. Det fanns gott om maskeradbutiker, dyra märkes och smycke-butiker och restauranger men jag såg ytterst få vanliga butiker som sålde vardagliga ting.

 En annat allvarlig sak är att Venedig hotas av nu översvämning och om 20-30 år kommer kanske mesta av staden ligga i vatten. Så skynda er!