Veronica Sandahl

9/11-tio år senare.

9/11-tio år senare.

11:e September 2011. 

Vad jag gjorde den 11:e september 2001 minns jag tyvärr inte mycket av, jag var cirka tretton år då. Men vad jag kan minnas är att jag gick i skolan den dagen (Om de var 7:e eller 8:e klass?) på Höglundaskolan, vi brukade alltid sluta kl 14:45 och efter sista lektionens slut stack jag direkt till pappas för att äta lunch.

Jag tror att nyheterna om terrordådet började sändas direkt när jag kom in, för pappa satt framför TV:n och kollade på de första nyheterna. Han såg allvarlig ut och när jag tittade på skärmen, såg jag ett stort torn som brann, alltså Norra tornet av World Trade Center.  Det var det första tornet och varken jag eller pappa förstod vad som hade hänt!


 Ung som jag var trodde jag att någon hade satt eld på tornet och inte förstod att ett plan hade kraschat, det sändes LIVE men det var mest filmning av tornet och inte så mycket prat om vad som hade skett. Jag tittade en liten stund på nyheterna, sedan tog jag cykeln och stack direkt hem till mina kusiner Tomas och Andreas. När jag kom ditt, såg Andreas just på nyheterna och då hade det andra planet kraschat i det Södra tornet. Det var precis då som jag insåg allvaret i situationen och jag satt klistrad framför Tv:n hela kvällen för att följa nyheterna. Dagen efter minns att jag livsmedelaffärerna prydde nyheterna ”Världen håller Andan” och bilder av de brinnande tornen.

 



Vad minns ni?