Veronica Sandahl

Marie Holmgren- Det offentliga Rummet


Mellan 19:e-20:e april 2012 var jag på kortkurs av konsulten Marie Holmgren i skolan.

Hon har lång erfarenhet av konst i offentlig miljö, genom egna konstnärliga gestaltningar och genom uppdrag som projektledare för Statens konstråd, konstkonsult för Västra Götalands- regionen, bostadsbolag och för kommuner.


Som en mellanhand mellan Konstnären och Beställaren hjälper hon till, ger råd och diskuterar hur konstverkets ska byggas och placeras i det offentliga rummet



 Hon visade en rad exempel av offentligt konst som har hjälpt till att genomföra ex ”Spilld Mjölk med Rosalie”; meterstora teckningar gjord av Helena Roos i Frykenskolan i Torsby. ”Aladdins Lampa”  av Leo Petterson, placerad i Lindeskolan i Lindesberg. Samt  ”Ovan Där” av Peter Ojstersek, placerad i Laholm.












Jag tyckte att det var mycket intressant vad hon berättade. Att visa upp konst i det offentliga rummet dvs. utanför/innanför Universitet, Sjukhus, Skolor, Parker etc. handlar mycket om vad betraktaren, alltså människorna som jobbar eller besöker ska känna när det ser konstverket.


Skapa konst till ett galleri eller museum har man fria tyglar över vad och hur du vill visa fram ditt konstnärskap. Men att skapa ett offentligt verk till en specifik plats krävs oerhört mycket planering och undersökning.

1.       För det första måste verket kunna hålla sig i flera år utan att själva materialet och innehållet i verket blir förstört eller förändras. Då gäller det att ta reda på vilka material man kan använda som har en slitstark kvalité och som passar att använda i utom eller inomhus.



2.
       Konstverket ska användas av en brukare dvs. människorna som jobbar, studerar eller kommer på besök och kommer se detta verk varenda dag och behöver den att vila ögonen på. Den får varken vara för tråkigt eller provocerande. Det är viktigt att ta reda påhur miljön är där konstverket ska stå.

3.       Till tredimensionella och rätt stora verk gäller det att ta reda på hur skolan/sjukhus/parken etc. är uppbyggt, hur stor är skalan och hur mycket plats ska verket ta.



4.       Det är också mycket viktigt att göra upp en budget över kostnaderna. Oavsett om man målar eller skulpterar upp ett verk gäller det att reda på kostnaden för materialet man ska använda och arbetsstyrkan som kommer att krävas för att bygga upp den.



5.       Men det viktigaste är att försöka hålla en bra balans mellan konstnären, beställaren och brukaren. Konstnären ska lyssna noga vad beställaren vill ha och vad brukaren vill se men också han/hon får inte glömma bort att visa fram sin personlighet i konstverket, också beställaren och brukaren måste kunna lyssna på vad konstnärens förslag och idéer som kan vara bättre eller sämre än deras.  



En mycket nyttig kurs tycker jag! Får en liten överblick över hur mycket jobb som ska göras om man ska skapa ett offentligt konstverk som ska inte bara tilltala mig utan flera människor som vistas på den platsen.