Veronica Sandahl

Sista dagen i Gerlesborg och Ljusfesten


31:e Augusti 2012.

Nu har jag till slut flyttat tillbaka (Men bara för tillfälligt.) till Säffle igen. I förrgår gjorde jag mitt allra sista pass på Rörviks camping.

 

 

Gjorde passet under förmiddan och därefter var att äta den sista måltiden i skolans restaurang tillsammans med mina kära klasskamrater Magdalena och Nina som ska nu börja andra året i skolan. Lunchen bestod av fläskarre med stekt potatis och den vegetariska rätten var ugnsbakad paprika. Mums Mums!

 

Jag kommer verkligen att sakna maten där och gemenskapen med klasskamraterna. Vem vet när vi kommer att ses igen…snyft.

 

Ifall, efter lunchen kavlade jag upp skjortärmarna och började storstäda källar-rummet som jag har bott under hela sommaren.

 

Den har verkligen varit väldigt skönt att bo i!

 

Eget rum, eget kök och egen källardusch och toalett helt för mig själv. Det tog tid att rengöra från tak till golv men det blev fräsch och fint till slut. När jag var klar gick jag ut och hade en liten avslutningsfest med tjejerna (Madde och Nina) igen och fick chansen att säga adjö och lycka till med deras studier under tvåan.  

 

Idag på förmiddan kom mamma, Arne och valpisarna och hämtade mig och mitt stora bagage. Det var mycket att packa ner och klämma in sakerna i bilarna men det gick. Vi rastade och fikade sedan på en badstrand som heter Långekärr. Solen sken och de varm vind. Mamma berättade att när de åkte från Säffle vi halv nio tiden, var det totalt dimma över hela vägen. Jättetjock dimma så de kunde knappt se nånting.

 

Väl hemma inne i mammas lya packade jag upp mina grejer och gjorde ordning lite. Mammas lilla etta kommer vara mitt tillfälliga bostad tills jag finner ett arbete antingen i Karlstad eller Stockholm. Det är inte lätt att söka jobb! Jag har skickat ut mängder med CV:n till olika företag,hotell och cafer men än så länge…inget napp!     Det är lite gött att vara ledigt men jag blir snabbt uttråkad. Jag vill ha ett jobb!!! Ett bra jobb inom kultursektorn eller likande helst. Men det är svårt som bara den!

 

Efter packningen gjorde jag inordning mig lite och kl 19:30 mottog jag ett diplom och ett fint stipendium av Carl-Olov Sävö och Säffle Swedbank inne på Silvenska Villan. Jag blev verkligen jätteglad över stipendiet.

 

”För Ungdomligt, Ambitiös och Måldmedvetet Bildskapande”

 


 

 Det var Säffles Ljusfest ikväll så det var ganska mycket folk inne och utanför Silvenska. Det var olika band som spelade och inomhus visades unga konstnärers mästerverk. Mängder av ljus brann nere vid Byälven, biblioteket och caféer var öppet och nere vid kajen låg stora fina segelbåtar ankrade nära bryggan. 

 

Ett perfekt avslut av min tvååriga vistelse i Gerlesborg. Två långa år som jag fick äran att ta del av deras kurser, föreläsningar, konserter, klassresor, kamrater och utställningar. Jag är så himla tacksam att jag har den här bloggen så jag kan se tillbaka min vistelse där. Att jag har dokumenterat, fotat, redogjort och bloggat om allt som har hänt. Jag hoppas att det jag har skrivit inspirerar andra människor att söka sig ner och plugga i Gerlesborg. Att inläggen om miljön och kurserna hjälper er att se vad för slags skola det är och hur det egentligen känns att bo mitt ute på landet där allting ligger så långt långt långt bort.