Veronica Sandahl

Har vi ungdomar blivit lata eller inte?

 18:e december 2012

Har vi ungdomar blivit lata eller inte?

Jag vill säga något om gårdagens ”Expressen” (Ons 5:e december 2012.), om artikeln som handlade om ”Jobben ingen vill ha.”  Artikeln är lite gammal jag vet men jag fick en sådan lust att ta upp den igen.

I denna artikel handlade det om varför det är så få som söker efter de ”oattraktiva jobben” på arbetsmarknaden.

 

Jobb som telefonförsäljare, skogbrukare, lokalvårdare, busschaufför, personlig assistent etc.

 

Jag kunde inte hjälpa att bli lite upprörd över att dessa personer som blev intervjuade i tidningen, ansåg att vi som är arbetslösa, framför unga arbetslösa har blivit för ”kräsna” och ”lata” över vad vilka jobb som vi vill arbeta med.

Jan Sundqvist som arbetar på arbetsförmedlingen anser att det finns jobb för arbetslösa men vi är för lata att ta det eftersom flesta av yrkena är ”skitjobb”. Dålig lön, mycket arbetskraft, dålig rykte etc.  

Men i tidningen fanns också en lista (Från Arbetsförmedlingen.) över ”Antal lediga tjänster” och ”Antal sökande” inom några yrkeskategorier. Siffrorna avser September månad 2012 och jag kan säga till er att de siffrorna gjorde mig "lite" förvirrad.

EX:

Hotell och kontorstädare m.fl. : Antal lediga 790. Antal Sökande: 1950 .

Köks och restaurangbiträden: Antal lediga 908. Antal Sökande: 19593,

Receptionister: Antal lediga 295. Antal sökande: 5194.

Lagerpersonal: Antal lediga 849. Antal sökande: 16220.

Vårdbiträden, personliga assistenter: Antal lediga:1650 Antal sökande:18657.

Hotell-Kontorsstädare: Antal lediga: 790. Antal sökande: 19507.

För att vara de tyngsta och tuffaste jobben har arbetsgivarna med all säkerhet ett ganska stor antal arbetssökande till sitt förfogande att bara välja och vraka! Med tanke på så mycket varsel som har skett under hösten, framför allt nedläggningen av Volvo bussarna i Säffle så är det inte konstigt att vi alla desperat försöker finna nya jobb. Vilka jobb som helst! Så jag tycker inte att de ska kalla oss ungdomar, arbetslösa och långtidsarbetslösa för lata utan desperata.

 

 

Jag skulle bli överlycklig om jag kunde få ett jobb som lokalvårdare eller som vanlig biträde på ett företag. Jag skulle göra mitt allra bästa, vara trevlig och ordentligt men jag skulle ändå ställa krav på min arbetsgivare. Krav över att arbetsgivaren är schyst mot mig, får mig känna mig välkommen och trygg, som lyssnar och talar till mig om det är något jag undrar eller är fundersam över. En arbetsgivare som inte ser mig som en ”arbetsmyra” som man kan utnyttja och övertala att arbeta övertid, ge mig dålig lön, pressa att arbeta hårdare eller låta känna en att man inte gör tillräckligt.

Jag har läst en eftergymnasialutbildning. Jag har läst Kulturvetenskap med inriktning Konst, läst pedagogiska kurser och läst två år på en förberedande utbildning inom Fri Konst och Bild. Jag har mycket av den kulturella varan och utbildningen men som arbetsmarknaden ser ut inom Kultursektorn, är chansen att få en liten fot inne på ett museum ganska liten just nu. Som andra alternativ får jag ta jobb som jag tidigare erfarenhet i, som jag är bäst på och som jag har trivts med. Lokalstädning och reception.

Men inom den sektorn är det också en väldigt stor konkurens! Både från utrikesfödda, långtidsarbetslösa, ungdomar, studerande till nyexaminerade från Universitet och Högskolor. Många som har en Högskoleutbildning men pga. av låg efterfrågan eller kontakter måste ta andra hands jobb som deras utbildning inte är riktad mot.

Jag har tidigare jobbat som telefonförsäljare på två olika företag, stått vid kassan på Mcdonalds och sedan jobbat på ett företag att städa trapphus, kontor och hem etc. Jag vet hur det känns att jobba i dessa yrken. Det var ibland tufft, krävande och pressande men tack vare dessa erfarenheter vet jag nu vilken slags jobb min personlighet passar och hur mycket jag kan klara av och orka med.   

 

Jag kommer aldrig jobba med telefonförsäljning eller i Mcdonalds igen, men här är mitt råd till er som funderar på att söka inom telefonförsäljning:

1.      När du finner ledig tjänst som Telefonförsäljare inom företag X, ta först reda på vad för slags produkter de säljer. Jag rekommenderar företag som säljer Tidningar och prenumerationer (Kalle Anka, Icakuriern, Allers, Bamse etc.) det är lättaste och så vet ni vad för slags produkt ni säljer. Tar ej aldrig jobb där ni måste sälja strumpor eller Fiskeolje-kapslar. Ingen vill ha det!

2.      Kolla om ni får endast provision eller timlön. Timlön+Provision är en rekommendation men ta reda på hur mycket ni får i timmen. Att bara få provision kan bli rena slavarbetet om det är dårliga produkter.

3.      Kolla om ni får en bra grundutbildning om produkten ni ska sälja, också hur ska ni bete er när ni kontaktar en kund, vad ska säga när kunden frågar om något eller det värsta; om kunden är motstridigt eller blir väldigt sur bara på er pga. att ni ringer.

4.      KOM IHÅG! Att jobba som telefonförsäljare är oerhört påfrestande för psyket. Det gäller att ha skinn på näsan om ni hamnar hos en väldigt sur kund eller försäljningen inte går så bra. Inom telefonförsäljning hamnar man ibland både UPP och NER så det gäller att hålla i sig.     

5.      Försäljning är inget som är helt enkelt. Att sälja en produkt till kund är en hel vetenskap, där man måste plocka mycket från olika områden för att bli riktigt bra på det. Psykologi, kroppsspråk, tal, beteende osv, men det viktigaste: Hur man håller sig peppad och på gott humör när du tar emot nästa kund efter den förra kanske inte var så vänlig mot dig.

 

Som en liten Nyårspresent har jag fått ett litet extrajobb på Gerlesborg restaurang nu under nyårsafton. Det blir att välkomna och servera gästerna och ge en go stämning inför klockslaget. Det är ett litet jobb men jag är så glad över att fick det! Att få göra något nyttigt!!! :-D

Nästa år ska jag göra ett försök i Norge! Får se hur det kommer att gå!? Ni som redan bor där eller kommer att börja jobba där, har ni lite tips vilka företag man kan ge sitt CV till?

 

#1 - Julia

Jag har jobbat i Oslo och dess närhet, fick jobb direkt som tandsköterska. Inga problem. Jobbade lite extra som barnhageassistent också, om man börjar som ex vikarie på barnehage så är det lättare att sedan få fast eller fler timmar. Men jag jobbade inte så mkt med det för fick jobb igen som tandsköterska. Men att gå till bemanningsföretagen är en bra start + att själv vara aktiv och dela ut CV. Finns ofta något litet jobb, men om man bor i oslo kan det va svårt med boende.

Svar: Tack så mycket för tipset Julia :-) Det ska jag göra!
Veronica Sandahl

#2 - lena

Man får säga grattis till arb. på nyårsafton. En bra start på det nya året.