Veronica Sandahl

Presentationsångest

 21:e Februari 2012.

 

Ungefär 10 dagar kvar till den sista ansökningsdagen av arbetsprover till Mejan och Valands konsthögskola. Under helgen passade jag på att låna skolans kamera och fotografera av mina bästa verk som jag har gjort under terminen. Några av fotona jag har fixat och är färdiga att läggas in i portfolion men det är en del kvar att fotas om, göras om och formatera om på datorn etc.




Jag har haft en hel del atelje-samtal med mina lärare och gästlärare och diskuterat och analyserat mina arbetsprover till ”Fri Konst” och ”Grafisk Design” och fått både beröm och kritik.



Lärarna har en hel del erfarenhet och kunskap om vad som kan passa in i en ansökning till de olika konstskolorna. Deras ord och råd ska man lyssna riktigt noga på och ta till vara. Även om det kan vara ibland positiv och negativ feedback.


 Konst är subjektiv!



 Alla har olika smaker och tycken, tom lärarna, över vad som är konst och inte konst och deras ord ska man inte ta i 100% i lag. Det är nyttigt att lyssna på dem men det är du själv bestämmer över vad du har mest nöjd med och du känner att dessa verk representerar dig! (Gäller det inom ”Fri Konst”! Arbetsproverna för ”Grafisk Design” handlar mer om att lösa uppgifter t.ex. göra ett bokomslag. Mer konkret och inte så diffust.)  

  

 Det går ibland vågor för mig över mitt presterade av arbetsproverna. Jag har gjort ganska mycket under hösten och vintern och jag har arbetat flitigt i min ateljé, men de kommer stunder då jag känner att jag inte har gjort tilläckligt med bra grejer och ifrågasätter de verk som jag gjort.  Ibland känner jag mig jättenöjd med mina arbetsprover men sedan byter jag inställning och ser dem som otillräckliga. Det är så Frusterande!!!!




Men Inlämningen för Grafisk Design och Illustration kommer vara den 15:e Mars så jag har mer tid kvar för deras arbetsprover. Tack gode gud!





Grafisk Design och Illustration ligger högst på topplistan för mig att få komma in, men jag vill ge de andra skolorna en chans och se om jag kan komma in där också. Man vet ju aldrig!?



#1 - mamma

Tat lugnt Veronica!! Du gör så gôtt du kan! Det gör du alltid, det vet jag!! Andas, le och njut av Livet!!

#2 - lena

vart ligger skolorna,ngn. i Stockholm?

Nu har Stefan ochså fått jobb där och flyttat dit.

Grattis till jobbet i sommar. Du är enastående på att alltid fixa jobb.

#3 - natalie

Hej! fint omslag :) här är mina arbetsprov till GDI ;)



Lycka till!!!!



(P.S. bilderna till mina omslag r gjorda med pinhål kamera som jag monterat själv... )



http://nataliesart.wordpress.com/2012/03/13/konstfack-gdi-arbetsprover/