Veronica Sandahl

Skolstart vår 2012

 8:e Januari 2012.

 

Imorgon börjar skolan. Jag har redan varit hemma i Gerlesborg i några dagar och arbetat med min portfolio och arbetsprover. Nu börjar allvaret! Sista datumet ligger i mitten av Mars för de flesta konstskolorna i Sverige. Det kommer vara mycket arbete med att välja ut de verk som man har lyckas bäst med, bygga upp portfolio och skicka den (via internet) till skolorna innan sista datumet.

Men jag kommer lägga mest min tid på att göra arbetsproverna till Konstfacks ”Grafisk Design och Illustration” programmet.

Enligt förnuft och magkänsla är min stil mer åt det illustrativa och berättande sidan än den ”fria konsten”. Jag vill att mina verk ska ha en tydlig berättelse i sig, att de ska ha en funktion. Jag vill att folk ska förstå vad den handlar om och jag tror att om jag skulle komma in på programmet, skulle verktygen och kunskapen där vara till mycket större praktiskt nytta för mig än om jag skulle gå på en Konst program. På ”Grafisk Design och Illustration” skulle jag nog få lära mig hur man formgiver ex filmpostrar, reklamskyltar, bokomslag eller barnböcker, jag skulle få lära mig hur man designar och marknadsför och samtidigt visa fram sin estetiska sida. 


 

För jag vill ha ett jobb i framtiden! Ett fast och bra jobb som kan använda mina estetiska kunskaper till att skapa och sälja.  Visst är jag medveten om att grafiker och Illustratör heller inte är någon dans på rosor, de är säkert mycket frilansande och tillfälliga jobb innan man når ditt man ska. Men chansen att leva med på yrket är nog mycket större än att jobba som konstnär.



Vad jag har hört från samtliga tillfälliga gästlärare och yrkesverksamma konstnärer handlar det mycket att hela tiden söka om stipendier och bidrag till sina projekt, att ibland aldrig vet hur nästa månadslön ser ut och då och då får ta ett deltidsjobb för att klara sig. Man skulle nog klara av att leva ett sådant liv som ung men vad händer när man blir äldre? Får barn? Blir allvarlig sjuk eller hamnar en situation där du inte har några pengar eller ens liten buffert som kan hjälpa dig!?



Jag har läst för många tidningar för blunda den hårda verkligheten! Hur arbetsförmedlingen och försäkringskassan behandlar de som är arbetslösa, svårt psykiskt/fysiskt sjuka etc. och hur de blir behandlande. Som rik eller medelsvensson med stor pension och en liten buffert vid sidan skulle de inte vara några problem, men som fattig kan det bli ett helvete.



Jag älskar att måla och rita och jag vill arbeta med konst, men jag måste vara medveten om verkligheten. För utanför skolan måste du klara dig själv! Jag vill inte vara helt beroende av andras bidrag och stipendier utan jag vill arbeta tjäna mina egna pengar!




#1 - Johanna

Den där lilla serierutan "hände" mig när jag utbildade mig till Make up artist i USA. Läraren sa precis att det bara kommer vara i princip en i varje klass som verkligen kommer lyckas. Tråkigt att det är så svårt att ha kulturjobb som ett "riktigt" jobb:(

Vi får kämpa på, jag tror att den som är mest envis vinner! :)