Veronica Sandahl

Inskickat och klart!

16:e Mars 2012

Äntligen, Äntligen, ÄNTLIGEN är både arbetsproverna för Valand, Konstfack i Fri Konst och Grafisk Design klara och inskickade!



Arbetsproverna för Valand skickade jag in i Måndags och för Konstfack igår. Arbetade in i sista minuterna att kolla igenom, finslipa och rätta till och ni kan gissa att jag var verkligen trött och utsliten när allting var färdigt. Framför allt arbetsproverna för "Grafisk Design och Illustration", håll tummarna nu att jag kommer in ditt!



Tre skolor har jag nu sökt: Mejan (Fri konst), Valand (Fri konst) och Konstfack (Fri Konst och Grafisk Design.)
Kanske jag ska söka till Oslos konstfack men jag vet inte? Känner mest att det räcker med ansökningar och har ingen direkt lust att flytta utomlands.



Efter har bott i Gerlesborg i snart två år känner jag att jag vill flytta till en större stad, en välbekant stad för att plugga eller jobba. Jag har nu arbetat till det yttersta att skicka in det bästa jag har gjort under terminen, skrivit bra personligt brev  och utfört Konstfacks (Grafisk Design) alla uppgifter.

Jag kan nu inget mer att göra förutom att vänta och se vad som händer. Det känns som jag har nu utfört ett viktigt prov som jag nu väntar på att få Godkänd eller Ej Godkänd.

Vad händer om jag inte får ”Godkänd”? Att jag inte kommer in på någon skola alls?!

Det har legat en slags spänning i luften under de tre senaste månaderna. Alla har varit väldigt stressade och pressade med ansökningarna. En del söker mer än bara tre skolor. Visa söker alla konstskolor som finns i Sverige, Norge, Danmark och England och de arbetar dag och natt med dessa ansökningar. Visst har man större chans att komma in på någon konstskola om man söker många och att det flesta skolor utomlands kanske har bättre utbud än i Sverige.

Men om man ser mellan raderna tror jag snarare på att det är pressen och ångesten över inte kanske komma in på någon skola alls som är anledningen.

I två år har man pluggat i en förberedande utbildning som har erbjudit kurser, workshops och intressanta gästlärare. Under utbildningen har man prövat på, tränat och utvecklat sitt konstskapande och sett den med nya ögon. Efter man har gått i nästan två år vill man nu bevisa att ens konst är värd till högre studier. Att ansökningarna är ett slags prov och om du inte kommer in är du ”Ej Godkänd”!



Sedan är det rädslan över att inte komma in någonstans som kommer in i bilden. Att man är rädd att alla andra blir antagna och inte du själv. Vad jag minns från förra årets tvåor var ämnet ”Hur gick det för dig?” och ”Har du kommit in än?” mycket hett. Dom som kom på fler skolor än bara en hade högre status än de som bara kommit in på en skola eller reserv.


Jag erkänner att jag själv har känt denna press att söka till fler skolor för många andra gör det, men jag har låtit bli pga. innerst inne inte vill söka än de som jag vet att jag skulle få bäst utbud av. Sedan är det priset som man måste betala om man kommer in på någon skola utomlands ex Goldsmith i England.



Goldsmith tillhör de mest exklusiva konstskolorna i världen och om man kommer in ditt så har man verkligen tur, men priset som man får betala att studera där överstiger långt från det man skulle tjäna i ett helt liv som konstnär! Jag tror att avgiften ligger mellan 50–90.000 kr per termin och det tror jag inte ens från CSN man kan låna så mycket pengar!


Jag skulle inte bli förtvivlad men jag skulle tycka att det var tråkigt, framför allt inte komma på Konstfack, men betyder det att min konst är mindre bra än de som kommer in?

NEJ!

Jag har gjort mitt och jag är nöjd med det. Att bli antagen på en konstskola är som ett slags lotteri! Juryn som väljer ut vilka som kommer in eller inte är olika från år till år. Deras smaker skiljer sig och den konst som du har gjort nu skulle kanske förra årets jury gillat men inte den som är i år. Om jag inte skulle bli antagen så är det bara juryn som har bestämt det och inte hela världen! Om jag inte kommer in ska jag ändå fortsätta att producera konst och ställa ut!

 

#1 - ann-louise

Vad duktig du är Veronica. Lycka till!! Kram

#2 - Johanna

Jätteproffsig portfolio!

Håller tummarna :).



Du ska släppa all onödig press nu. Antingen kommer du in eller inte. Om inte så tänk på att med de möjligheter som finns idag kan man göra sig ett eget business på sin konst utan att ha gått de "fina" skolorna. ;)



Undrar hur många elever från konstfack som efter utbildning får ihop till en "månadslön" förutom de som blir lärare?