Veronica Sandahl

Tillbaka till studierna....

16:e April 2013.

 Det är inte så lätt ibland när man inte har något jobb eller pengar att ta hand om sig själv och leva lite. Jag har under hösten och våren gått arbetslös och bara levt på alfakassan och lite ströjobb på olika mässor och events. Jag har läst flera artiklar om den stora ungdomsarbetslösheten och enligt vad jag har läst får du kanske inte ett fast jobb förrän du fyller över fyrtio. Det är tråkigt att vara medlem i den här klubben.

Men jag har ett sommarjobb som jag ser fram emot till sommaren. På Rörviks camping som jag har jobbat tidigare så de ska bli skönt att få komma ut från Säffle och ner till vackra västkusten igen.

För att utnyttja min arbetslösa tid och försöka göra nytta har jag under våren börjat måla olja igen, experimentera med ritprogrammet Artrage 3, skrivit och lämnat in portfolio till att bli medlem i Värmlands Konstnärsförbund, ta reda på om jag kan få ställa ut i något litet galleri nere i Bohuslän till sommaren, se hur de ser ut inför nästa Kulturnatt i Karlstad, träna på Friskis & Svettis cirka tre gånger per vecka och ta hand om Mammas vovvsingar.

Men för att ta sig riktigt ur från tristessen, riktigt vända på steken och ha någonting att ser fram emot inför framtiden är ofta mycket upp till dig att ta de första stegen.

Förra veckan lämnade jag in ansökan till Brobygrafiska Yrkeshögskola. Skolan är yrkesförberedande och har ett väldigt bra rykte att utöva både praktik och viktiga projekt åt olika företag inom reklam och marknadsföring. Jag sökte till Visuell Grafisk Kommunikatör och Grafisk Formgivare och både utbildningarna är på två år, ligger i Sunne, är fri från terminsavgifter och man kan söka Studiemedel till det.  

Jag hoppas att jag kommer in, annars har jag som andra alternativ Turismprogrammet på Karlstad Universitet som jag nyligen sökt.  Brobygrafiska låter och känns som en mycket god utbildning och enligt mina efterforskningar är ryktet att man kan få jobb direkt efter utbildningen sann eftersom de har mycket bra kontakter med relaterade företag inom reklam och grafik.

De känns både lite tröttsamt men samtidigt lättad att få börja plugga igen.  Att få göra någonting nyttigt, träffa nya människor, studera, börja ett nytt kapitel och flytta ut från Säffle, men de betyder att jag ytterligare får vänta med att få ett fast jobb. Suck!