Veronica Sandahl

Bokomslaget-Skit i Traditionerna

 

5:e november 2013.

 

Igår hade vi genomgång av nästa bokomslag till boken ”Skit i Traditionerna” av Leif Panduro.

 

Boken handlar om en kille som heter David som försöker bryta ifrån sin familjs och samhällets värderingar och traditioner- Med att supa sig full och fastnar sin slips i en cigarett automat.  Detta resulterar att han hamnar på Psykiatrisk klinik där han får träffa alla slags möjliga underliga och fascinerade människor.  Berättelsen kanske låter tragisk med Panduro har mycket stor känsla för humor så denna bok är mycket rolig att läsa och lätt att hänga med.

 

 

Jag valde att utgå från ett foto som jag fann på Deviantart, av en kille i uniform som sträcker ut sina armar och ser ut som han ska flyga iväg någonstans.  Med att bara använda hans siluett, lät jag han kropp dominera hela framsidan och låta hans vänstra hand sträcka sig ända fram till baksidan av omslaget. Med att använda skiftande bakgrundnyans (Från svart,grönt,gult till vitt.) försökte jag skapa fram en slag befrielse känsla.            Att han, David, kliver ut ur mörkret och flyger mot horisonten.

 

 
 
 

 

Men själva typsnittet på baksidan hade jag en mer utmaning. Jag hade svårt att välja typsnitt; att köra klassisk och enkel typsnitt eller ”Chalkboard Duster” (Samma typsnitt som titeln har men i mindre format.)

 

Eftersom jag hade svårt att välja, valde jag att visa fram båda alternativen.

Den kritik jag fick av Eric Ericson var att baksidan med det klassiska typsnittet passade bättre eftersom den var renare och lättare läsa.  Att jag inte skulle använda för många olika typsnitt och storlek varken på omslaget eller på inlagan. Han kommenterade också att själva bilden av killen var bra men den gick lite utanför ramen av bokens tema (Satir, humor och sarkasm.).  

Det var nog bra att jag visade två olika bokomslag. Jag gillade ”Chalk Board Duster”, eftersom den gav baksidan en mer ungdomlig och lekfull känsla. Men Eric har rätt med att använda ett enkel klassisk typsnitt så blir baksidan av boken mycket stilrenare och texten lättare att läsa.

 

Det får bli min lilla hemläxa för mig under helgen att fixa till den!

 

Men bilden på killen står jag fast vid! Jag gillar den och tycker att den förmedlar bra vad boken handlar om!

 

 

 Fast på andra sidan kommer jag garantera ha en annan åsikt när jag tar examen! Jag gjorde bokomslag till Frankenstein, Dracula och Dr Jekyll & Mr Hyde som arbetsprov till Konstfack för cirka 1.5 år sedan. Jag tyckte då att jag hade gjort världens finaste bokomslag till dessa klassiska berättelser, men när jag ser på dem nu….USCH!  Va tänkte jag egentligen med! Armbågen?!