Veronica Sandahl

Söderöl och Bryggaröl

 9:e November 2013.

 

 Jag behöver tips och råd över vår senaste uppgift här i skolan!

 

Jag behöver hjälp med att skapa fram en ordentlig analys och mood-board till två Öl-etiketer som vi har fått i uppgift att rita fram till slutet av november.

 

Vår lärare Sara Larsson har gett oss i uppgift att ta fram två öletiketter till ljust öl.  Det vill säga en ölsort, två varumärken med vitt skilda målgrupper.

 

Bryggaröl och Söderöl.

Söderölets märke ska vara trendig, ha attityd och vända sig till yngre målgrupp. Ska passa in i bar eller klubb miljö som en öl i handen.

Bryggölet ska fokusera till äldre målgrupp, vara traditionell, visa fram kvalite och vara lämplig att dricka till mat i finare restauranger.

 

Tycker ni att det låter enkelt? NEJ!

 

Jag kan absolut inte börja rita fram dessa märken när jag inte har en susning vad etiketterna ska handla om!

 

Vad ska dess design förmedla och inrikta sig till? Vilka människor som skulle vilja dricka dem och vilka är de jag vill sälja varumärket till? Hur lever en Södermalms bo? Vilka Öl-sorter är trendigaste just nu att dricka? Vad föredrar den mognare målgruppen för slags Öl och vilka märken dras dom till? Och när det rör som om mognare målgrupp, vilken åldersgrupp menar man då? Vilken klass? Samhällsgrupp? Intressen? Detsamma också om vad definieras en Södermalmbo och Ölexpert?

 

 

Så många frågor och jag dricker inte ens Öl! Tycker bara att det smakar beskt och surt!

 

I uppgiften måste jag ta med ett tydligt:

1.      Skissarbete,

2.      Varumärkeanalys- vad måste varumärket kommunicera-förmedla?

3.      Mood-board som beskriver hur varumärket ska upplevas.

4.      Målgruppanays.

5.      Konkurensanalys.

 

Och sedan, när jag har dessa frågor besvarade, kan jag börja skissa fram etiketterna!

 

Jag kommer besöka Systembolaget här i Sunne och fråga dem om de senaste Ölmärkena som har kommit ut på marknaden. Hur ser märkerna ut, vilka är de som köper dem och om vad för slags trend konsumenterna följer just nu inom Öl-världen.

 

Om någon som kan ge mig en hjälpande hand så är ni varmt välkomna att kontakta mig!

 

 

 

 

#1 - lena

kanske ett fall för Thomas?