Veronica Sandahl

Aniara och Eric Ericson

 

18:e Oktober 2013.

 

Det har varit en väldigt intensiv vecka att skapa och försöka göra färdig omslaget till ”Aniara”, Nobel pristagaren Harry Martinsons bok.

 

Vi fick i uppdrag förra veckan av Eric Ericson att göra ett bokomslag, med rygg och baksida samt ett inlaga av denna berättelse.  Alla i (Inklusive jag.) klassen har arbetat i flera timmar att skapa och rita vår egen version av boken inne på Photoshop och InDesign .

 

 Jag är inte färdig än men vi har helgen kvar att göra klart, på måndag har vi redovisningen.       

         

 

 

 

 

Vi har inte haft någon kurs i programmet InDesign än så med bara begränsad kunskap från mitt gamla arbete att göra bokomslag till ”Frankenstein”, ”Dracula” och ”Dr Jekyll & Mr Hyde” till Konstfacks arbetsprover, har det varit mycket frustration, stress och press över arbetet från min sida.                  

 

Men mycket givande och nyttigt!

 

Men skolans stora skrivare ligger just nu i Kaputt!  Det har inte varit någon möjlighet för mig eller för någon annan just nu att printa ut omslagen för att se om allting ser rätt ut. Det är inte bara göra en fin bild. Det krävs vilket slags typsnitt du ska ha, storleken på boken, färgkombination, harmoni men också viktigaste; hur andra ser på bilden. Man blir lätt insnöad när man glor på dataskärmen i flera timmar, att få ner den på papper blir ett helt annat perspektiv.

 

Men det verkar som jag och klassen inte är de enda som har det ganska stressigt just nu! Vår kära gästlärare Eric Ericson är just nu ute i blåsväder med pressen!

 

I tisdags avslöjades det att det inte var prins Carl Philip som stod bakom designen till gnistskyddet "Slottet brinner", utan det var formgivaren, vår gästlärare, Eric Ericson som stod ansvaret för hela projektet.

 Kort fakta: År 2010 lanserades eldskyddet ”Slottet brinner”. Skyddet föreställer slottet Tre kronor, signerat av Prins Carl Philip åt Svensk Tenn.

 

Eric ville i början stå som anonym till den här designen, låta Prinsen stå för det hela, men när det läcktes ut att det var han som hade gjort gnistskyddet erkände han det helt öppet.

 

Från Eric sida (Referens från Kulturnyheterna), ville han vara anonym pga. av han inte tyckte om processen i skapande av ”Slottet Brinner”. Istället bara vara handledaren fick han ta hela ansvaret av projektet, Prinsen var aldrig delaktig.

 

Prinsen själv har grafisk utbildning i bagaget och tom har sagt att han ville hjälpa till och dela arbetet med Eric, men på något konstigt sätt blev det bara Eric som gjorde gnistskyddet men gav ändå sin tillåtelse att Prinsen fick sätta hela sitt namn på den.

 

Jag tycker de låter så konstigt? Skäms han över Designen? Varför tackade han nej till att dela den med prinsen? Eller ännu bättre; Om han fann att projektet var orättvis fördelat kunde han ha vägrat att skapa verket eller ens låt den tryckas upp, det är hans verk och ingen annans!

 

Kan de ha handlat om en ekonomisk fråga? Bindande och Vattentät kontrakt som han inte kunde bryta om han ville ta tillbaka designen eller erkänna den som sin egen?  Eller en väl dold och mycket planerad Ironisk spel med tanke på att designern heter ”Slottet Brinner”?

 

 (Bilden tillhör Bård Larsson, från Grafisk Formgivare Årskurs I)

 

Kanske få vi svaren när han kommer tillbaka till skolan på Måndag för redovisningen!