Veronica Sandahl

Förkylning och Kärnkraft

 

 

11:e Oktober 2013.

De har varit en ganska hektiskt och lite jobbig vecka för mig här på Broby.

 

För det första hade vi designern Eric Eriksson som gästlärare under måndag och tisdag.

 

Han är väldigt känd inom design och reklam kretsen och har publicerat många böcker om konst, kultur och om samhället vi lever i. Han var väldigt tuff och sträng men han var väldigt bra och lektionerna vi hade väldigt, väldigt, väldigt nyttiga.

 

Det handlade mycket om att hur man skulle rita och skapa fram en symbol eller märke som representerar ett ämne/objekt tydligt.

 

 Vi fick först uppgifter under förmiddan att träna upp huvudet hur man ska skapa någonting som ska vara tydligt.

 

Varje uppgift var endast 15 minuter lång och man skulle snabbt skapa fram väldigt enkla symboler, från endast svart och vit papper som kännetecknar ett visst föremål/objekt.

 

 Att i grupp (som omgrupperades efter varje uppgift.) göra en symbol för ex ”Djur”, ”Sjukhus”, ”Gravplats”, ”Hotel” och ”Barnmorska”.

 

Vissa av uppgifterna fick man bra respons från honom, andra inte. Men han gav mycket konstruktiv kritik som gjorde att man tänkte efter, förstod, försöka igen och göra bättre nästa gång.

 

Det var bra att vi fick denna uppvärmning, på eftermiddagen släppte han bomben! Vi skulle i grupper skapa två affischer som skulle representera För och Emot-Kärnkraft!

 

Vi fick endast använda oss papper, penna, lim och sax. Ej någon Photoshop eller Illustrator och detta skulle vara klart kl 11:00 nästa dag, endast 24 timmar på oss!

 

Aldrig har vi arbetat så hårt som förut! Detta var absolut ingen lätt uppgift! Hela klassen jobbade som Fan (inklusive min grupp.) ända till på kvällen att göra klart affischerna. Sedan nästa dag, ända in den sista minuten att göra klart detaljerna. 

 

Vi alla gjorde ett bra jobb, men som jag nämnde tidigare är han väldigt tuff och gav många av oss hård men konstruktiv kritik om affischernas innehåll, design, stil och förmedling.

 

 
 

 

 

Innan redovisningen, när jag såg allas affischer upphängda på väggarna, var det många bilder som jag fann otroligt bra och inspirerande.  Men när han gav sina betyg på dem var de bara hälften som blev godkända! Hård var han men eftersom han har mycket erfarenhet inom branschen förklarade han tydligt och bra varför denna affisch (Som jag först tycke var en av de bästa.) Inte hade förmedlat sitt budskap ordentligt, och när han gjorde det förstod vi också och kunde se den med ett annat ljus.

 

Visst kunde man fortsätta beundra gruppens skicklighet och originalitet i affischen, men om den förmedlar fel eller är för svår att förstå om vad den handlar om (om För-Emot Kärnkraft) så faller den pladask i marken.

 

Min grupp lyckades skapa fram en bra affisch (Den gröna tunnan.) som han gillade men den andra blev en sista minuten grej och inte helt perfekt!,

  

Och som pricken över I:et drabbades jag förkylning i måndags!  Var täpp i näsan och finns snyta mig hela tiden, men jag klarade av att gå till skolan och fullgöra uppgifterna och affischerna. Men efter Eric Eriksson sista lektion, tog jag ledig från skolan en dag så jag kunde kurera mig ordentligt.

 

Nu mår jag betydligt bättre, men har fortfarande lite hes röst och hostningar.

#1 - lena

hoppas att förkylningen ger med sig. Kram.