Veronica Sandahl

Grillningen av Aniara

 

22:e Oktober 2013.

 

Det blev idag vi hade redovisningen över Aniara omslagen för Eric Ericson. (Han var förkyld igår.)

 

Det han tyckte om mitt Anira omslag var:

 

1.  Jag hade krånglat till med stjärnorna och rymdljuset (Bilden i mitten av Framsidan.) alldeles för mycket.

2. Texten (Den lilla texten.) var för splittrad och lite för svår att läsa.

3. Typsnittet (Bok titeln.) passade inte riktigt samman med bokens mörka innehåll.

4.Och stilen jag körde med hörde inte riktigt samman med bokens genre.

 

 
 
 

 

 

 

 

 

Men han tyckte att jag hade gjort Inlagan bra. Rätt typsnitt och avstånd mellan kanterna.

 

Snacka om hård kritik men jag ska lära mig av den till nästa projekt och trösta mig med att jag inte var den enda i klassen som fick ta emot hans hårda ord. Oavsett om du hade gjort en bra eller dåligt omslag fick man synpunkter och hård men konstruktiv kritik från honom över hur omslagen kunde ha gjorts bättre.

 

 Undrar ni vad boken Aniara handlar om? Aniara är en slags Sång/Poesi bok, skriven år 1956 av Harry Martinson.  

 

 Historien utspelar sig ombord på rymdskeppet Aniara, en enorm rymdfarkost som ska transportera åtta tusen människor från jorden till Mars och Venus, eftersom jorden (Kallad Doris i berättelsen.) är skadad av miljöförstöring och kärnvapenkrig.  Men under färden tvingas Aniara väja för en okänd asteroid, den kommer ur kurs, hamnar i en meteoritskur och förlorar manöverförmågan och plötsligt hamnar vilse i rymdens djupa och okända mörker.

 

Berättelsen, eller sångerna egentligen, beskriver hur besättning och passagerare reagerar när det ofattbara går upp för dem – att Aniara har kommit ur kurs och det är inte längre möjligt att ta sig hem igen. Det som återstår är en tillvaro ombord på Aniara för all framtid.

 

Rätt melankolisk och dyster bok men ändå  tragisk vacker för den består i 103 sånger, skriven på vers om passagernas känslor över sitt dystra öde att vara fängslad i rymdskeppet och då söker tröst i religion,sex eller i filosofi för att lindra smärtan.

 

 

Och nu har vi fått ytterligare en uppgift från Eric Ericson: Att göra ett ny bokomslag, till ”Schakalen” av författaren Frederic Forsyth.

 

 

Vad Lukas (Min lärare i Grafiska Data och som var med under redovisningen.) tyckte vad jag skulle tänka på under denna uppgift är:

 

 

1. Att försöka tänja ut mina gränser och trygghetszon!

Kanske skulle mitt bokomslag ha passat i en annan genre; Science Fiction eller Fantasy med tanke på jag läser och ritar mest fantasy än skriver och läser poesi. Men när det rör sig om Poesi och med Eric Ericson måste man tänka andra banor och se om hur den genren är uppbyggd istället.  Poesi uttrycks i helt annan stil och typsnitt och där måste jag tänka annorlunda från det jag är van vid.

 

 2. Jag måste också lära mig att också försöka bolla med flera förslag och skisser samtidigt under hela projektet. Dela upp dem mellan provskiss, provtyp och slutresultat tydligare och inte göra allting på samma gång eller tvinga mig själv att bara utgå från en enda bild pga. tidsbrist (Vi hade cirka 9-10 dagar på oss att göra klart uppgiften.)

 

Javisst, Jag gjorde skisser innan! Jag gjorde dem i akvarell och scannade in dem på datorn och sedan bestämde mig för ”Rymdljuset” (Bilden som ligger i centrum på omslaget.) och stjärnorna runt om som omslag. Men nackdelen blev att när jag väl bestämde mig för att använda endast ”Rymdljus” skissen så var jag för bestämd mot mig själv att endast använda av den och inget annat.

 

Det var nog kanske rätt val att köra med den här ”Rymdljus” bilden, men jag sabbade till de med att lägga för mycket grejer runt om kring. Typsnittet, stjärnorna och färgen. Jag skulle ha kört med enklare typsnitt inser jag nu.

 

 Sedan var jag inte heller så erfaren att använda programmet InDesign när jag gjorde omslaget. Jag använde den när jag gjorde mitt Portfolio i Gerlesborg men det var länge sedan och vi fick inte så mycket träning på det förutom det nödvändigaste. Vi kommer att ha kurs på det här på Broby men det är senare under hösten!  

 

 

Som sagt, detta är min andra gång att göra ett bokomslag och alla fick konstruktiv kritik från honom. Jag är inte ledsen eller deprimerad. Bara trött över att man har jobbat så hårt att göra klart den!  

 

 

Men det har varit en hård vecka! Även om det inte är ett betygsatt kurs, arbetade vi alla hårt, både dag och natt med omslaget! Att få den perfekt och lämplig att visa fram och dessutom visa hur man går för.

 

Han kanske inte tyckte om mitt omslag, men jag hoppas att han såg min tid och möda över den!

  

#1 - Anonym

Om man ska vara petig blev faktiskt inte ALLA genomgrillade.