Veronica Sandahl

Broby-Skolstart

 

2:e September 2013.

 

I förrgår hjälpte mamma och Arne mig att flytta in i min nya lägenhet på Arenavägen i Sunne.                               

Denna lägenhet är nog den finaste jag har haft hittills!

När jag bodde i Karlstad hyrde jag en liten lägenhet på 20 kvadrat ute på Orrholmen. I Gerlesborg hyrde jag ett vindsrum hos en gammal dam där jag fick dela kök och toalett med henne.  Sedan har jag bott under sommaren 2011,2012 och 2013 i en mysig källarrum i Gerlesborg och resten under 2012-2013 i mammas lya.

Men nu har jag äntligen en egen lägenhet igen. Alldeles för mig själv med egen kök, toalett och dusch och med perfekt läge till skolan. Trivs som fisken i vattnet!

Idag var de min första dag på Broby Grafiska. Visst var man nervös och lite spänd att börja en ny skola och träffa på nytt folk men de gick bra. Först var de introduktion inne i samlingshallen där lärarna presenterade sig. Sedan samlades vi i våra program och gick till varsitt klassrum i skolan, väl inne fick vi lite information om (Grafisk Formgivare.) schemat, vad som kommer ske under veckan och fick våra entré kort till skolans dörrar.

Därefter var de lunch och sedan kom två bussar till skolan och vi gjorde en liten åktur runt om i Sunne kommun. Den första besöket var upp till Tossebergsklätten. Vägen upp ditt var slingrig och ganska brant men bussarna klarade sig och uppe på toppen, med 343 meter över havet, hade vi en underbar utsikt.

 

 
 

När vi var klara och lyckades ta oss ner igen åkte vi till Rottneros Park och beskådade både parken och Rottneros Herrgård. Inte så långt ifrån gjorde vi en snabbvisit till Västanås teater Berättarladan.

 

 

 

Inne i teatern fick vi se hur scenen såg ut och kostymavdelningen där kostymerna från alla pjäser som har spelats upp i ladan fanns. I år är de Selma Lagerlös kända saga ”Nils Holgersson underbara resa” men tyvärr går den sista pjäsen den 7:e september och alla biljetter har sålts slut.

 

 
 

Sedan åkte vi tillbaka till skolan igen och de sista vi gjorde tillsammans var lite roliga lekar ex ballongleken, gissa namn och stafettlöpning. 

Jag är lite trött nu men jag har haft de så roligt! Jag har redan stiftat bekantskap med några tjejer i klassen och imorgon kommer vi göra ytterligare ett studiebesök; till Alma Löfs galleri.

#1 - Ulla

Åh vad gôtt å höra att allt gått bra! Tror säkert att du kommer att trivas! Fint och trevligt i Sunne, och en mysig lya! <3 Ses till helgen! Kram!