Veronica Sandahl

Sportfånar och Monica Z

 

 

15:e september 2013.

En hel vecka har nu gått i skolan och man har hunnit göra ganska mycket när det gäller hemläxor, träning och biobesök.

Direkt efter jag flyttade in i lägenheten märkte jag att det är väldigt många människor som tränar och motionerar här i Sunne. Från mitt fönster ser jag folk i alla åldrar gå förbi i sportkläder och fotbollskläder. En del kör med skidstavar, andra joggar eller power-walkar.

Det finns en hel del sporthallar, träningshallar och gym här i Sunne; Hälsolänken, Hälsokällan, Selma Spas gym, Clubelva, Sunne Kraftsport och Sunnes Gymnastik förening och sedan har vi vårt privata träningspass ”Pannbandet” som skolan arrangerar och hålls i Swedbanks Sporthall.

”Pannbandet” körs de Badminton och Innebandy (Ibland Fotboll.) och när jag var där i Ons var det många i min klass och från de andra programmen samlade och hade sköj!

Det finns ett väldigt stort ambition och lust att träna och hålla kroppen välmående och i trim här!

När jag bodde i Gerlesborg var det helt omöjligt att åka till närmaste träningshall eller gym! Simhallen "Tumlaren" i Kungshamn fanns med den låg så långt bort och skolan var inte så mycket engagerad att starta upp nåt förutom konserter och föreläsningar. Många långa vägar fanns att jogga på men inte så många sportfånar i skolan tyvärr.

 

 

 

Jag och klasskamrat som heter Ellen testade ett av motionsspåren vid Sunnes Hembygdsgård under veckan. Spåret är på 2,5km men vi gjorde den två gånger och var helt suverän, man fick både utmaning och flås när man skulle förbi de rejäla upp-nedförsbackar på spåret.

Över de alla träningshallar jag nämnde ovanför testade jag på i tors Sunne Gymnastik Förenings konditionspass, inne på Fryxellska skolans gympasal. Sunnes Gym liknar ganska mycket Friskis & Svettis. De har träningen på tis och tors men de har mer varierande träningspass än Friskis&Svettis;  Aerobics, Box mix, Step&Styrka, Core, Push etc.    

Och precis som Friskis&Svettis har de fördelen att man betalar endast 300:- per termin och inget mer!

Om man inte har råd (Som jag.) att köpa en gymkort på de andra träningsklubbarna (Priset varierar men de ligger ungefär på 300:-/per månad eller 2000:-/per termin.) är Sunnes Gymnastik Förening den rätta!

Och man tar riktigt i under träningen! Jag testade i Tors CrossxMix och jag har fortfarande stela lår efter passet!

Såklart kan man också roa sig lite här i Sunne! I fredags var jag och några tjejer på bio i ”Teaterbiografen” och såg på ”Monica Z”. Biografi om Jazz-sångerskan Monica Zetterlunds liv. Filmen var underbar! Jag har hört lite av hennes låtar ex "En gång i Stockholm"  men inte varit riktig fan eller visste så mycket om henne innan, men när skådespelerskan Edda Magnason sjöng och agerade i filmen blev jag fast. De var så fina texter!

 

 

Rekommenderar starkt att ni ska se!