Veronica Sandahl

Affischer
 

 

9:e april 2014.

Igår och idag hade vi workshop med Marcus Gärde inom Grafisk Form. Dessa dagar var mycket intensiva för vi gjorde affischer till Moderna Museet (Endast som övning.)

 

Vi var uppdelade i grupper och skapade affischer till Moderna Museet 50 års jubileum. Försöka tydligöra de viktigaste informationen om deras utställningar i programmet. Marcus poängterade att det var extra viktigt att vi ha med de här punkterna i affischen.

1.       Ha med orden Anniversy och 2008 med.

2.       De kommer vara sex stora utställningar.

3.       Någon av de utställningarna är viktigare än de andra.

4.       De ska vara i Kronologisk ordning.

5.       Och att det sker på Moderna Museet.

 

Sedan att affischen vi gör ska vara läsbart på långt håll; på 5 meter, 12 meter och 16 meters avstånd. Lämplig att läsa när man åker bil eller är på andra sidan gatan.

Reglerna var att det ska vara Hierarki i storleken på typsnitten. Använda kopiatorn för att förstora bokstäverna. Inte använda egna bokstäver och ingen vridning på dem och att affischen skulle vara stående och enkel och snabb att läsa.

Och detta hade vi två och en halv timme på oss att göra!

Jag och min grupp Julia , Alice och Gustav kämpade mycket med skisseringen, kopierandet, klippningen och klistringen av affischen och sedan att få bokstäverna i rätt storlek och passa tillsammans.

Affischen blev sisådär men vi var inte dem enda som hade en tuff utmaning med uppgiften!

 

När vi alla visade upp våra affischer gjorde Marcus en bedömning av dem och gav kritik över vilka storlekar på typsnitten, former och grid var fel och skulle ha gjorts annorlunda. Också vilka meningar skulle ha synts bättre än andra dvs. loggan, vernissage och datumen.

Han kommenterade mycket också om vår arbetsprocess! När man redan har info, pappret med den text och typsnitt man ska ha och de viktigaste punkterna så ska man gå direkt till kopiatorn och förstora upp dem och börja testa hur de ska placeras på affischen i full storlek ( A3x8), inte att ägna en hel timme (Som många av oss gjorde.) att skissa upp förslag på små papper över hur det ska se ut!.

 

För att skissa en ide på affisch som inte är mindre än A4 eller ens din hand ger inte alls en bra bild hur affischen kommer att se ut i full storlek.

 

 

 

Sedan rev han försiktigt av några av våra affischers texter och konstrurede framför våra ögon sin egen affisch hur ska se ut för att fånga ens uppmärksamhet och kunna läsa på långt avstånd.

När han berättade och visade upp sitt exempel var det så...självklart! Många av oss tänkte; varför gjorde man inte så? Varför tänkte man inte på det?

För det är mycket viktigt med texterna avstånd och placering att det ska bli en harmoni och spänning i bilden.  Det räcker med bara någon millimeters fel så förlorar hela affischen sin dragningskraft.

 

Idag fick vi en ny uppgift; att sätta färg på affischen! Att välja en dynamisk bakgrund eller textfärg som fångar ens uppmärksamhet och är läsbart. Min grupp och jag hade roligt att få fram jättefina färger från kopiatorn (Även om det inte var så värst miljövänligt och vi fick slänga mycket papper.) och vårt val blev Siris bakgrund och gul text! Väldigt färgstarkt heller hur!

 

 
 

 

Vi hade sedan redovisningen igen av våra förslag och vår var bäst! Sedan hade vi en intressesant föreläsning om färgerna symbolik och mening. Att det inte bara slumpen eller smak att vi väljer färger till loggor, affischer eller kartong. Färgen spelar en avgörande betydelse om symbolen/loggans dynamik om vad den vill berätta.

 

För våra associationer till färger är:

Gul- Solen, ljus, glädje, styrka.

Röd- Blod, kärlekt, passion, energi, varning.

Blå- Havet, himlen, lugn, fridsamhet.

Grön- Naturen, fertilitet, harmoni.

Lila- Kunglighet, lyx, visdom.

Svart- Natten, mörker, ondska, sorg.

Vit- Renheten, oskuldfullheten.

 

Det är viktigt att tänka på att när man ska skapa en produkt att veta vilken färg eller färger passar. Vart kommer produkten att användas? På en hylla, i ett skyltfönster, på en anslagstavla, på en flygplats, i trafiken eller i en bok?

 

Vilka färger bör man använda sig i just den miljön och människor är jätteviktigt Om du ska göra en varningsskylt kan du absolut inte göra en grön varningskylt för ingen kommer att tolka den som en varningskylt pga. av vi är vana vi att en varningskylt som är röd eller gul eller bådeoch. Vi är inprogrammerade att tolka färger till olika känslor och associationer.     

Det har varit en mycket lärorikt och intressant workshop och jag har lärt mig mycket över hur man ska skapa dynamik, harmoni och tänka på textens storlek när man arbetar med antingen affisch, bokomslag eller layout!