Veronica Sandahl

Fika, fika och fika

31:e augusti 2014.

 

Tre veckor har jag nu bott i Stockholm. Kan inte fatta att tiden går så fort och så mycket man har gjort. När man är tillfällig Stockholms bo har jag tagit tillfället att träffa gamla kära klasskamrater som jag inte har sett på ett bra tag och sedan kusiner med sina småttingar som blir bara större och större.

 

 
 
 

Under veckan har jag passat på att träffa Magdalena N från min gamla skola Gerlesborg i Bokhuslän. Hon studerar just i Tjeckien på en konstskola men var nu i Sverige under veckan så vi passade på att träffas. Förra gången vi sågs var i Göteborg tillsammans med Malin förra året och vi tog en tur till Liseberg och åkte lite karuseller. Här i Sthlm passade vi på att fika på Sandys och sedan ta liten tur runt gamla stan och science fiction bokhandeln som vi båda gillar.

 
 
Under mitten av veckan blev de fika stund med Maria L, en gammal kamrat från Säffle som bor nu i Sthlm med sin man. Vi fikade i Ben` n Berries och det var jättekul att se henne igen.
 
 
 
 
 

 

Och igår var det besök igen på Trädgårdens loppis, då tillsammans med Andreas, Johanna och deras småttingar. Jag ville visa dem loppisen eftersom jag fann så många bra fynd förra veckan och jag lyckades hitta denna gång en skön stickad väst för endast 20:- och en härlig grön väska för 20:- = 40:-

 

Därefter åkte vi upp till Sickla köpcenter och tog oss en varsin god pizza på en restaurang som hette Amigos. Jättegod pizza!

 

 
 
 

Och nu idag hade jag och min värdfamilj Taco middag ute i trädgården. Det var varmt och soligt ute och vi hade de riktigt gött och till efterrätt åt vi lite munkar och bullar och drack kaffe.

 

 

 

Det har blivit för mycket fika för mig på sista tiden men jag kan inte hjälpa det. Det är helt annan matkultur här i Sthlm än hemma i Säffle. Även om jag gör ordning matlåda till jobbet och har frukt och rissifrutti till mellanmålet, rycks jag med att fika och äta lunch ute. Alla gör det!

Men det är skönt att sitta inne i ett mysigt café och beställa en hälsotallrik, pasta, kaffe eller te å bara sitta där och ha det gött och prata med sin bordskamrat om allt möjligt.

 

Det finns tyvärr för många bra uteställen här och för mycket god mat för att ignorera. När man ska träffa någon ute på stan är det nästan obligatorisk att gå in nånstans å fika.

 

Men det är värt det! :-) Tack så mycket en trevlig vecka allihopa! Vi ses snart igen!

#1 - ulla

Jag tycker det låter som Du har det JÄTTE-bra!!! Fortsätt så! Ha det nu så bra du kan i fortsättningen oxo! Vi ses till hösten! Kram från Mamma och Arne

#2 - lena

Vilken toppenvärdfamilj du har lyckats hitta! oj! Vilka fina människor.Ha det fortsatt gott.