Veronica Sandahl

Min praktik 7-31/1-2014

 

9:e februari 2014.

 

Kan inte fatta att tiden går så fort! Första praktikperioden och första veckan i skolan är nu avklarad.

 

Jag är glad att jag fick chansen att vara på Aztek under praktiken.

 

Företaget Aztek Design AB är liten och delar tillsammans med andra företag i ett stort hus som ligger i centrum av Årjäng. Deras fokus ligger på Webb, Reklam och Design till företag och också privat inom teknik, service och turism.

 

 

 

 

 Jag erkänner att jag var ganska nervös i början eftersom jag inte hade besökt företaget eller ens träffat personalen (förutom på telefon) tidigare. Men jag blev mycket varmt välkommen av Kerstin och Mathias, personalen på Aztek. Och eftersom de har nyss kommit tillbaka från sin Julledighet, startade vi upp första veckan ganska mjukt med små projekt och tog chansen att lära känna varandra bättre.

 

Buggkursen BUGG`s logga, visitkort och folder var bland några av arbetsuppgifterna som jag genomförde under praktiken. Jag fick också uppdrag av att renskriva och föra över klasslistor till en enda lista i Excel-format. Förslag av logga och typsnitt till företaget Högvalta Handelsträdgård. Och jag  hann göra färdigt några förslag av en monter i 3D till företaget Aztek, lämplig till mässa. Började först göra skisser över hur de skulle se ut, experimenterade med deras logga och mönster de redan hade, testade med hjälp av papper, klister och kartong för att se hur bilderna ser ut i verkligheten (fast i mindre format).

 

 
 
 

Under den sista dagen var jag studiebesök på företaget Motex som gör bil och skyltdekor. Chefen från företaget visade mig runt och berättade lite om maskinerna som de använder när det printar ut loggor och symboler. Jag fick se på och hjälpa till att sätta fast Årjängs kommun logga på en av deras kommunbilar. Lite pilligt eftersom loggan ska sitta slät och blank på lacken, inte ha några veck eller bubblor i sig men det gick. Chefen demonstrerade också hur man laminerar loggor/texter så det inte blir förstörda av regn och sol med hjälp av en jättestor laminator.

 


 

Detta är bara några exempel på vad jag fick göra, jag fick också vara med och delta i möten, renskrivningar, maskera och frilägga bilder.

 

Vad jag önskar inför nästa praktikperiod är att få chansen att jobba inom bokförlag eller reklambyrå, helst utomlands!  Gärna böcker, mode, konst och reklam och jag vill få chansen att visa mer av min kreativitet. Att få jobba i team och planera projekt och se hur det publiceras, marknadsförs och trycks ut.

Jag tänker försöka hitta en praktikplats utomlands, helst i England, så jag kan utvecklas mer inom de grafiska formgivningen och främst min engelska!