Veronica Sandahl

Supervalåret 2014

13:e September 2014.

 Imorgon är det valdagen, de som kommer rösta idag och sista minuten får nu bestämma sig vilket parti ska få ert värdefulla röst.

 Jag vet inte hur det ser ut hemma i Säffle, Karlstad eller i Sunne men här i Stockholm, självaste huvudstaden är det oundvikligt att inte låta bli att följa alla artiklar och nyheter som Aftonbladet, Expressen och DN lägger ut stup i kvarten.

 

 Den som inte har lagt märkte till alla artiklar, reklam och planscher som täcker över väggar, staket och stolpar här i Sthlm måste vara blind. Det syns överallt och jag är ganska trött över dem nu.

 
 
 

 

Jag har inte varit så värst intresserad av politik innan men när det gäller det här valåret då socialdemokraterna och deras allianser kommer att vinna och att Sverigedemokraterna kanske kommer få fler röster än tidigare är det omöjligt att inte dras in i strömmen.

 Under de senaste två veckorna har medlemmarna till partierna stått vid ingångarna till tunnelbane -stationerna, i T-centralen, på torgplatserna och utanför matvarubutikerna och delat och blanketter och reklam till folk. Tidningarna har i minsta detalj granskat partiledarnas agerande, tal, löften och brister och mycket ofta har det legat på första sidorna i nästan all Media.

 
 

 Tyvärr, det verkar som att bästa sätter att locka folk att bli intresserad av politik är nog snaskiga skandaler, våld och heta debatter som tidningarna älskar att publicera.

 Först med Reinfeldt inte så värst kloka tal att ta upp den kommande ökande invandringen, debatterna mellan Reinfeldt och Löfven och vem som kommer passa bäst som Statsminister, publiceringen av medlemmarnas hatmejl från Sverige-demokraterna, Bråket i Malmö, demonstrationen mot nazism i Kungsträdgården, Feministiska partiets comeback som först legat ganska lågt under valet men som nu dyker upp i rampljuset igen.

 Medierna har verkligen trappat upp nyheterna så det känns som rena dokusåpan. De vet att det som säljs bäst är bråk, våld och skandaler och vi läsare tyvärr älskar att läsa det och älskar att hata det.

 Jag har för länge sedan förtidsröstad, kommer inte säga vilket parti men ett litet hint är en av de blåa partierna, blev tilltalad av deras förslag om hur skolan och sjukvården ska skötas.

 Det har varit svårt att välja, det finns inget parti som är helt 100% bra, alla har sina fördelar men tyvärr sina nackdelar. När man jämför med Moderaterna och Socialdemokraternas kampanjer så är dom väldigt lika i sin stil (Löften om mer jobb, bättre jämn-ständighet, bättre vård, bättre skola, bättre skola etc.)

 Som sagt, jag är ingen expert på politik och kan inte komma ihåg allt om vad de lovar och inte lovar, men jag hoppas att jag gjorde ett klok val med min lilla röst.

 Men om Socialdemokraterna vinner så hoppas jag att de kommer hålla sina löften och inte har gett oss tomma ord. Också det viktigaste att det verkligen kommer att bli bättre med vår skola, jobb, utbildning och sjukvård.