Veronica Sandahl

Tårta och Tjejmilen

7:e September 2014

 

Fjärde veckan har nu gått av min vistelse här i Stockholm och fyra långa veckor har jag nu praktiserat hos Vulkan förlag och ska nu imorgon påbörja min andra praktik på Bergs förlag.

Jag kan inte fatta att tiden går så fort! Att jag inom dessa fyra veckor har hjälpt till att göra klart 12 olika böcker med deras omslag och inlagor. En del av dem har varit lätta att jobba med, andra inte pga antingen omfång, fil-format och författarens önskningar hur bokens framsida ska se ut. Jag fick under den sista veckan arbeta hårt med en författares framsida till en bok. Hon hade mycke höga och krånliga krav över den. Fick göra om och om igen men i slutändan blev vi båda nöjda med omslaget.

 

I måndags vad jag och några arbetskamrater från förlaget bjudna på att se en förbands visning av filmen ”Min så kallade pappa” på Skandia Teatern. Michel Nyqvist och Vera Vitali har huvudrollerna i filmen och den var bra, kanske lite långsam i visa delar men OK film. Kul att få gratis biobesök!

 

 

I onsdags hade hela förlaget en liten avslutnings fika. Här bjöds på tre olika god tårtor som var bara att hugga it.

 

 

Inte bara för mig utan mest för min handledare Patrik och hans flickvän Marchela hade också sina sista vecka på förlaget. Dom har nu flyttat till Visby och ska jobba där istället. Jag hade köpt en liten jordgubbstårta som avskedsfika men det var inte bara jag som var tårtsugen, en arbetskamrat i förlaget hade också köpt lite tårta också- två stycken. En tårta med uppfriskande jordgubb fromage och den andra kladdkaka (Den bästa jag någonsin har ätit.).

 
 

 

Så de blev stort tårtkalas inne på jobbet och alla tårtorna smakade underbart! 

Tack för den här tiden Vulkan!

 

Och nu igår vad jag, moster Lena och hennes kompis Else-Britt ute och sprang Tjejmilen!

 

Över 33000 kvinnor deltog i loppet och vi hade ett perfekt väder med solsken och moln.

 
 
 

Mina hårda pass på Sats lönade sig! I början av loppet kändes det lite tufft eftersom vi hela tiden sprang på rak asfalt och man inte hade fått in flåset än, men sen gick de smidigare och vi sprang på en perfekt joggningsslänga med nära vatten, vackra hus och hejande publik.

 

Det tog cirka 1 timme och 7 minuter för mig att springa hela sträckan. Jag saktade bara ner när det var vätska kontroll men annars hade jag en stadigt jogg under hela milen. Vad ganska trött när jag kom i mål men belönades med vatten, banan och god ostkaka som arrangörerna bjöd.

 

 
 

Lena kom 1 minut efter mig och vi stretchade och vilades oss efter loppet och gick sedan runt bland tälten och tittade vad sponsorerna visade och erbjöd.

 

Jag har nog inte sprungit 1 mil sedan Säfflelunken, när jag har varit ute å joggat har det mest varit mellan 5-7 km.  Men jag klarade det! Det blir nog Tjejmilen nästa år också! 

 

 
#1 - lena

ok, nästa år igen.