Veronica Sandahl

Hemma i Säffle igen!

18:e April 2016.

 

Då var jag hemma i lilla Säffle igen. Det tog cirka 14 timmar att ta sig från Ahrenshoop till min lilla hemstad. Först bil från Ahrenshoop till Rostocks hamn där TT-line färjan låg. Färjan gick kl 8:00 och det tog sedan cirka sju timmar tills vi äntligen var framme i Trelleborgs hamn. Jag passade på att äta god frukost i deras buffé, kolla igenom deras Taxfree shop och beskåda havsutsikten. Jag hade en bra bok med mig så jag behövde inte sitta och ha tråkigt som tur var. Väl framme i Trelleborg fick jag vänta cirka två timmar tills tåget till Malmö kom och sedan var det ett byte till när jag kom till Göteborgs station och efter en och halv timmes tågresande därifrån kunde jag slutligen möta upp mamma och mormor på Säffle stationen. Puh! Jag var jättetrött och bagaget jag hade med mig vägde nästan ett ton! Fylld med kläder, smink, sängkläder, böcker och lite souvenirer. ;)

 
 
 
 

Förutom att storpacka och storstäda gästrummet passade jag på att gå runt i Ahrenshoop en sista gång. Den sista dagen i Ahrenshoop både soligt och regnigt. Det regnade först hela förmiddagen tills under eftermiddagen solen äntligen tittade fram och jag kunde njuta av vädret och ta mina sista foton av Ahrenshoop och kustremsan. På kvällen bjöd jag på kladdkaka till Marie och alla stipendiater som jag har lärt känna i huset som har varit så snälla och roliga att umgås med och tackade för denna härliga vistelse.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Jag kommer aldrig glömma dessa tre underbara månader! Jag är förvånad över att allting gick så smidigt och bra. Jag minns att jag var först nervös och lite orolig över hur det kommer att gå under praktikperioden men allting gick lysande. Tyskan är kanske fortfarande lite hakigt men jag har lärt mig en hel del genom att lyssna och prata på tyska och använt appen Duolingo till att träna tyska ord och meningar.

 

Så vad kommer hända nu? Det är skönt att komma hem till Säffle och till familjen igen efter har varit borta så länge, men jag vill väldigt gärna åka ut och se mig omkring igen. Upptäcka nya platser och träffa nya människor. Jag älskar det! Som ni har redan sett under min vistelse i Tyskland har jag inte varit rädd att på egen hand ta tåg, buss eller cykel och besöka städer och platser som jag aldrig varit på och se vad dom har för kultur, konst och shopping. Jag blev förälskad i hamnstädernas pittoreska och vackra arkitektur. Tyskarna inte är rädda att använda sig av starka färger på sina husväggar och kan låta både nya, moderna och urgamla hus stå sida vid sida.  

 

Jag vill se mer av världen! Och det snart!

#1 - Klara

Åh, vad fint det verkar! Förstår att du trivdes!