Veronica Sandahl

Öppet Hus & Påskbrasa

27:e Mars 2016.

 

Idag var det Öppet Hus inne i Kunstlerhaus Lukas. Alla var välkomna att besöka stipendiaternas rum och ta sig en titt på deras verk som dom har arbetat med under Mars månad. Vädret var lagom och pga. att det är Påskhelg så var det mycket turister ute så kom det gaska många besökare till huset. Jag och Marie tog hand om städningen och försäljningen av vykort, broschyrer, böcker etc. och vi var sedan med och lyssnade urval av texter och prosor som några av stipendiaterna hade skrivit. Det mesta var på tyska men jag gjorde mitt bästa att lyssna och förstå så mycket som möjligt.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jag var ledig under långfredagen och tog det ganska lugnt, men i lördags gick jag och tjejerna i huset till Ahrenshoops årliga Påskbrasa som låg cirka en kilometer bort från Lukas. Det var ingen dårligt brasa dom hade fixat och det var mycket människor där som betraktade den och lyssnade på bandet som spelade några covers från både engelska och tyska låtar.

 

 
 
 
 
 
 
 

Jag passade under dagen att baka lite kanelbullar i köket och tog med till Påskbrasan. Det var ett bra tag sig jag bakade några bullar och det tog en liten stund i köket att fixa och grädda dem men det lyckades och bullarna var mycket uppskattade. Kladdkakor och Kanelbullar tillhör inte till vanliga bakverken här i Tyskland och alla ville ha recepten eftersom jag bakade dom utan ägg och det är sällan man ser tyska bakverk utan ägg. Jag tycker om att använda husets kök. Den har alla köksredskaps man behöver och skåpen innehåller torr, krydd och basvaror men kan få använda sig av när man lagar mat.

 

 

 

 

Viivi Nieminen, Esra Oezen, Anja Frisch och Dorota Stroinska var månadens stipendiater och jag har umgåtts ganska mycket med under fritiden. Dom kommer vara kvar i Lukas till slutet av månaden, sedan åker alla hem igen. Känns lite tråkigt att skiljas men vi kommer ha kontakt via Facebook eller Instagram. 

 

 
#1 - lena

oj! vad tiden går fort. snart är du hemma igen,ses.