Veronica Sandahl

Bokmässan 2015
 
27:e September 2015.
 
Igår var jag för första gången på Göteborgs bokmässa. Jag tog en tur med tåget ner ditt och möttes upp av Rebecca från Siviks som också skulle dit.
 
Som sagt, det var första gången för mig att besöka mässan. Skäms på mig! :P men jag har aldrig haft tid eller möjlighet att ta mig ner ditt så när tillfälligt kom så passade jag nu på och med Rebecca som stamgäst och min guide visade hon mig runt i den stora labyrinten av böcker, böcker och mer böcker.
 
 
 
 
 
 
Aldrig trodde jag att det skulle vara så mycket folk på mässan. Det var knökfullt och ibland var luften väldigt kvavt och varm. Alla förlag, både stora och små, med fokus på serier, fantasy, science fiction, klassiker, mat & dryck, religion etc. var där och visade upp sin senaste litteratur. Författare från alla genrer var samlade, antingen hade föreläsning inför publik eller hade boksignering. Jag och Rebecca blev båda förvånade över alla långa köer som bildades, framför hos Per Morbergs signering. Vi såg också Jan Guillou stå och signera sina böcker. Honom har man sett både på tv och tidningar att man blev först så häpen att se honom stå bara några meter framför en. Jag försökte ta några smygfoton av honom men tyvärr blev dom inte så bra.
 
 
 
 
(Tagen från Rebeccas mobil.)
 
Jag träffade också på mina gamla arbetskamrater från förlagen Berghs och Vulkan på mässan. Det mycket jätteroligt att se Lena & com från Berghs igen och eftersom jag praktiserade hos dom under hösten 2014, hjälpte till med recensera deras manus, komma med förslag till omslag och inlaga för kommande sommarkatalogen, delta i deras möten inför framtida bok projekt och publiceringar kände jag igen så många titlar och omslag på deras montrar. Framför allt böckerna "Fangirl" och  "En sång till Ella" som är mina favoriter.
 
Det var jättekul att besöka mässan och träffa på gamla vänner igen och Rebecca presenterade mig för sina vänner på förlaget Mörkersdottir och jag fick chansen träffa Mariette Lindstein, författaren till "Sekten på Dimön" och Sofie Trindh Johansson, författaren till "Halvblod" som jag köpte en bok ifrån och fick den signerad.
 
 
Som sagt, vi besökte både stora och små. Opal förlag, Idus Förlag, Undtentide förlag, Egmont, Sciene fiction bokhandelns avdelning, Kartago förlag, Bonniers etc. etc.
 
Så mycket att se och ta in så när vi väl var klara, efter varit inne i mässan flera timmar var vi alldeles slut.
Nöjda med väskor och kassar fyllda med böcker men våra fötter svullna efter har gått så mycket, halsen torr och förkylningsaktigt och magen kurrade tog vi oss en tur till en sushi restaurang. Efter beställt 9 st goda sushi bitar var kunde vi äntligen sätta sig ner och ta de lugnt och vila fötterna. Inte så ofta man äter Sushi, min favorit är klassikern och den med kräfta på och buljongen är utsökt.
 
 
 
(Tagen från Rebeccas mobil.)
 
Sedan var det dags att ta tåget och dra sig hemåt igen. Tur att det bara tar 1 och halv timme från Göteborg till Säffle. Om det vart till Stockholm skulle jag somna på tåget och missa anhalten. Trött men mycket nöjd med min dag!
 
Är riktigt nöjd med min första utflykt till mässan och Tack Rebecca för denna suveräna bokshopping :-)
 
 
 
 
 
#1 - lena

Det verkade va en lyckad dag, kul! sådant behöver man- Kram på dig.