Veronica Sandahl

Reykjavik

25:e november 2016.

 

Då har man varit i Reykjavik igen (21-23:e november.) och tagit sig en rundtur. Jag har varit där tidigare, mellanlandade medan jag väntade på bussen till Grabrok i början av September. Hade då bara en halvdag att kolla runt men denna gång hade jag två lediga dagar att ta mig en ordentligt titt. Jag passade på att följa med min värd Gunnis och hennes familj upp till Reykjavik, dom har ett hus där så jag hade nånstans att både äta och bo gratis.

 

Reykjavik är inte en billig stad att bo eller handla i så jag fick riktigt hålla hårt i pengarna. I deras centrum är varannan affär en souvenirbutik. Deras hyllor fulla med små statyer av Lunnefågeln, T-shirts med Vikingar eller Nordiska gudar tryckta på framsidan, böcker om Island och dess sagor och legender, Isländska flaggan, nyckelringar, vulkanstenar etc. Dom hade allt och allting var svindyrt! Bara de enkla nyckelringarna var löjligt dyra. Butikerna lockar med att man kan få 14% pengarna tillbaka av det man har handlat (för minst 6000:- Isländska.) på flygplatsen så många tänker nog att det kan vara värt priset. Hela huvudgatan kryllar av turistbutiker och dyra restauranger. Som tur är fanns det små korvkiosker och secondhand butiker som sålde mat och kläder för betydligt mänskligare summa. Röda Korset ligger på samma gata och där kan man finna bra kläder för bra pris, inkluderat den klassiska stickande Isländska tröjan som är så populärt att köpa. Inte min smak, flesta av tröjorna är både stickiga och fula.

 

 
 
 
 

Men att fönstershoppa och gå runt sjön Tjornin som ligger i närheten kostar inget. Det var stor skillnad mellan vädret härnere i Vik och i Reykjavik. Vi hade snö! Inte mycket men snön låg som ett täcke över bergen och man fick vara mycket försiktigt när man gick på de hala gatorna, annars faller med ändan först.

 

 
 
 

Jag hade planerat att besöka deras nationella konstgalleri och historiska museum men tyvärr var dom båda stängda pga det var måndag. Typiskt tajming! Så jag valde istället att besöka deras berömda museum Whales of Iceland som ligger mer norrut från centrum. Jag hade hört att detta museum är en av Europas största med fokus på valarna och jag blev inte besviken när jag betalde min biljett och gick in. Det var inga uppstoppade valar de hade inne i byggnaden utan mer i gummi och alla var i realistiskt storlek över hur stora valarna kunde bli. Några av arterna kände jag genast igen, Öresdelfinen (Flipper.), Blåvalen, Kaskelotten (Moby Dick) och Späckhuggaren (Willy). Varje val/delfin hade historia och information om sin art. Vad dom äter, simmar, grupp hierarkin i deras flock och vilken delar av världen vi kan se dem. Så om du är intresserad av valar kan jag rekommendera att besöka museet.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Som jag nämnde tidigare är det väldigt dyrt att äta på Island, framförallt i Reykjavik. Staden utnyttjar för fullt med att ha skyghöga priser både på mat och prylar. Du kan komma undan om du vill ta en varmkorv eller soppa till lunchen eller gå in på snabbköpet Bonus och handla en smörgås. Jag själv fann en liten fiskrestaurang som sålde varm och god fisksoppa för cirka 14000:- (114:-) tillsammans med bröd. Väldigt god soppa men om man kan skulle köpa soppa hemma i Sverige skulle jag nog endast fått betala mellan 30-70 kr istället. Men sånt är det Isländska livet här!

 
 

Efter maten passade jag på att besöka deras Katolska kyrka som jag upptäckte under min rundvandring. Jag har redan besökt Hallgrims Kyrkan men inte den här. När jag var på klassresa till Venedig för några år sedan, besökte jag några av stadens katedraler. Den Isländska kyrkan och kyrkorna i Venedig delar samma stil med att ha statyer av Jungfru Maria, Jesus, några helgon och ett biktrum i hörnet. Men katedralerna/Bassilikor i Venedig var mer extrema i sin höjd, dekorationer, beskrivningar av sina tidigare beskyddare och präster, medan denna kyrka här på Island var mer dämpat med sina detaljer och liknade mer protestantiskt och nordiskt.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Jag passade även på att besöka deras shoppinggalleria Kringlan, jag hade hoppats att hitta lite billigare kläder och saker att handla men tyvärr var gallerian likadan. Svindyrt!

 

Två dagar var jag i Reykjavik, sedan klev jag in i Gunnis bil och drog tillbaka till Vik igen. Men för att inte missa det bästa till sist, körde Gunni mig till vattenfallet Seljalandsdoss som ligger alldeles intill vägen. Vattenfallet var mycket vacker att se på men till skillnad från de tidigare vattenfallen jag har sett på Island, var denna betydligt svårare att ta en närmare titt eftersom marken som låg runt om av vattenfallet var täckt av stora isklumpar och halt, slipprig is. En bit kunde jag gå men sedan fick jag nästan krypa tillbaka till fastare mark eftersom mina skor INTE var lämpliga alls att gå över is och snö. Även om min reseförsäkring har blivit förlängd ville jag inte ta risken att ramla och bryta nacken av mig,      

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

#1 - loena

enormt, otroligt, kommer inte på ord för det du har tagit kort på. Många hälsningar från oss. kram