Veronica Sandahl

Iväg till Akureyri

1:a Oktober 2016.

 

Kan man tänka sig. Jag är i Akureyri just nu!

 

 

Jag kan inte fatta att igår hade vi i Grabrok avskedsparty till oss alla som skulle åka hem eller åka vidare till annat land och jobba i ett annat hostel eller farm. Partyt var supert och vi hade mycket roligt ihop. Tänkte inte så mycket att vi kanske aldrig kommer se varandra igen. Dessa roliga människor med så olika bakgrunder trivdes jag storartat med. Alltid fanns det någon man kunde prata med, åka ut på en åktur tillsammans med, spela schack med eller bara äta lite frukost ihop. Från i mitten av september delade jag rum med en tjej som hette Sara som kom från Tyskland. Jag har aldrig delat rum med undantag från familj och vänner så det kändes såklart lite konstigt att dela rum med först komplett främling som man inte hade någon aning hur hon var eller såg ut, men det gick faktiskt mycket bra. Jag har lärt mig ganska mycket att bo så tätt ihop med så många människor. Att samarbeta ihop, kompromissa och ta chansen att få höra vart dom kommer ifrån och vilka länder de tidigare har varit i. Men också få goda tips och råd när man ute och backpackar under minimum budget.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Som sagt så var partyt ett perfekt avslut av min vistelse i Grabrok. Jag gick inte till sängs förrän kl tre och tog sedan vid elva tiden bussen som tog mig raka vägen till Akureyri. Jag var den enda som var uppe då, alla sov ruset av sig så det var lite bitterljuv adjö till Grabok, till min värd Matheu och alla dessa fantastiska människor jag har fått lära känna.

 

Och nu är jag i Akureyri som ligger norrut.

 

 
 
 

Akureyri är Islands näst största stad och vad jag hann se innan min värdinna Anna Maria kom och hämtade mig från stationen. Mitt nästa volontärarbete kommer nu vara hos en familj som äger en bostad här i Akureyri samt 30 st Islandhästar. Jag hade innan redan haft kort träff med familjen när de hade vägarna förbi Grabrok och jag tror att det kommer att funka bra här. Mina sysslor kommer mest vara hushållssysslor, inte olika från Grabrok men kanske få hjälpa till att rengöra deras stall då och då. Det finns här redan en annan volontär så det känns lite skönt att inte vara helt ensam och att vi sedan gemensamt gör sysslorna ihop så vi blir varma i kläderna och sedan inte känns helt främmande att vandra omkring i ett hus som man aldrig har besökt tidigare, inte vet var all utrustning ligger och vad vi får ta från kylskåpet ("Ta vad ni vill ha, har värdinnan sagt så de är nog inga problem.) Det kommer bli intressant att ta hand om städningen för ett helt hus själv istället jobba i grupp på ett hotell. Mycket kommer att bli mitt eget ansvar men jag tror att det kommer att gå bra.

 

Tips: Vistelen på Grabrok Hotel var mycket givande för mig. Fördelen med att jobba på ett hostel är att du träffar så många olika människor från andra länder och kulturer. Man är aldrig ensam när man jobbar och varje kväll kl åtta äter vi middag ihop och umgås. Man lär sig att  dela både rum, måltider och badrummet ihop och att ge varandra space när man behöver det eller om man vill göra någonting roligt ihop som att åka på upptäcktsfärd. Jag träffade flera människor med samma intresse som jag att upptäcka Island natur och kultur och vi passade på när bilen var ledig att både åka till Västfjordarna och till Gyllene Cirkeln. Du lever kanske inte på ett lyxhotell och du får laga din egen frukost och lunch men du spar mycket pengar med att använda Workaway i jämförelse om du skulle ha åkt på en "riktig semester" eller backpacking och fått betala både mat och rum själv.

 

 

 

Nu ska vi se hur det kommer att gå här i Akureyri för mig.

#1 - Nattalys

Island är så fint!

#2 - lena

spännande, hur länge kommer du att vara på det nya stället? Du är tuff, och jag beundrar dig, passa på att ta för dig och njut av alltsammans. kram på dig.