Veronica Sandahl

Min helg i Siglufjödur

17:e Oktober 2016.

 

Akureyri är en underbar stad men ibland är det skönt att komma ut lite och se sig omkring. Denna gång spenderade jag helgen, från fredag till söndag med att besöka lilla fiskebyn Siglufjödur som ligger en och halv timmes bilresa norrut, tillsammans med en tysk tjej som heter Mona som är workawayer hos en familj som min familj M känner.

Vi fick möjlighet via Monas familj att åka upp ditt med bussen, övernatta i deras sommarhus (helt gratis.), passa på att besöka staden och fotvandra uppe bland bergen. Staden är betydligt mindre än Akureyri, med endast cirka 1200 invånare och deras levebröd består mest av fiske och konservering. Affärerna som finns där var ett snabbköp, två pubar, en bageri, apotek, kyrka, en klädaffär som sålde märkeskläder, pytteliten spritaffär, caféer, hotel och turistinformationen. Det var allt men det var ändå roligt att gå runt, se sig omkring och ta lite kort, Hela staden kändes väldigt mysig och pittoreskt, också lite isolerat med tanke på att vi hade hel bergkedja runt omkring oss. För inte så länge sedan kunde man endast komma till staden via båt men tack vare den rejäla tunnelbygget under början av år 2000 gav ortsborna och turisterna möjlighet att åka till och från staden med bil eller buss.

 
 
 
 
 
 
 

Jag blev mycket förvånad över huset vi hyrde. Den var både fin och fräsch och vi fick bo där alldeles gratis! Vad jag har fått höra är det mycket vanligt här på Island att man köper bostäder ute på landet eller i mindre städer som investering för framtida bruk. Att man hyr ut bostaden till turisterna under högsäsongen för att tjäna en liten slant och sedan flyttar in när man har tagit pensionen. Men eftersom det är nu lågsäsong och Mona är familjens workawayer kunde vi bo där helt gratis så vem tackar nej till sånt erbjudande!

 

 


 
 
 
 
 
 

 

Först tog vi oss en rundtur runt staden. Fotograferade varenda liten hörna och handlade sedan lite mat inne på snabbköpet för kylskåpet stod helt tomt förutom lite kryddor och te-påsar.

Vid eftermiddagen packade sedan våra ryggsäckar med vatten och matsäck och drog oss upp till bergen för att fotvandra. Det fanns en stig som ledde upp oss till det närmsta berget. Detta berg tonar sig alldeles direkt ovanför staden men det blev ändå en lång och tuff vandring upp till toppen.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nja, vi kom inte direkt upp till toppen av berget men nära nog. Det var inte lätt eftersom vi hade uppförsbacke och en stig som blev mindre och svårare att gå vid varje meter så vid slutet fick vi själva guida oss upp och vara mycket försiktiga att inte trampa snett och tumla oss ner tillbaka till staden. Man blev både varm, svettig och andfådd men när vi väl äntligen var framme var det verkligen värd mödan. Utsikten var fantastisk! Vi tog lite bilder, poserade lite selfies och sedan tog vi oss en rejäl fikapaus med kallt vatten, bananer och kakor. Det hade vi förtjänat!

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi satt där en bra stund och beundrade utsikten, vi hade hela berget för oss själva så det var gött att inte ha några turister i närheten. Sedan påbörjade vi vår färd nedåt igen.
 

Jag tog en hel del bilder över denna fotvandring och staden men tyvärr kan jag inte visa några bilder över pricken över i:et av vår resa. Norrskenet som vi såg senare på kvällen, dansade i färgerna grönt, vitt och rött över hela himlen. Min mobil Samsung Galaxy S5 Neo är utmärkt att ta foton dagtid men tyvärr inte nattetid.  Jag har försökt justera den till att försöka ta norrskens bilder men tyvärr går det inte. Jag kan bara säga att jag har sett Norrsken och det var alldeles, alldeles underbart.   

 
 
 
 
 
 
 
 

Dagen efter städade vi upp efter oss. Städade rent köket, dammsög golvet, bytte sängkläderna, låste och gav nyckeln till en vän av familjen och sedan åkte vi hem till Akureyri igen. Det är lite svårt att tro att jag har varit där. En av Islands mest nordligaste städer, med endast 40 km från Nordpolen och med en natur som man har svårt att tro att det existerar. Jag är så glad att jag är här!

#1 - Ellen

Åh så fina bilder!

#2 - lena

Tack för ännu en rolig händelse och så fina bilder!