Veronica Sandahl

Summering över Juni
3:e Juli 2017

 

Jag vet att jag har varit dålig på att uppdatera min blogg under de senaste två veckorna men det har alltid varit något på gång så man ibland inte haft tid eller ork att skriva något, framför allt under de senaste dagarna då jag har haft en god förkylning som både gett mig feber och frusit (även med tjock täcke och varm pyjamas.). Min rumskamrat Malin hade den först, sedan fick jag den och jag försöker nu kurera min hesa röst och eländiga rethostan med lite honungsvatten med lite citron i.

 

Men här kommer en kort summering över vad jag har gjort under de senaste två veckorna här på Gerdi.

 

Den 17:e Juni var det Islands nationaldag, jag och tjejerna blev bjudna till ett party som ordnades av gänget "Glacier Lagoon" som sköter om guidningen och visningarna runt om Jörkulsarlon. Partyt var inne i en halvfärdig lada och var ganska lugn, men vi blev bjuda på gratis öl och fick chansen att träffa lite nytt folk för omväxlingsskull. Jag tackar Lilla, en av mina arbetskamrater som tipsade och var vår chaufför för kvällen. Det är inte lätt att försöka ta sig runt här på Island när man inte har någon bil.

 

 
 
 
 

23:e Juni var det Midsommarafton. Stor pompa och stått hemma i soliga, varma Sverige men inte här på Island. Islänningarna firar inte Midsommarafton, vet inte varför men gör det inte här. Kanske är det lite svårt att hitta och plocka sju olika sorters blommor och klättra över sju olika staket, vi lever i ganska kargt landskap. :P Kanske firar dom midsommar i Reykjavik med tanke på turisterna men jag såg inget här. Vad jag gjorde istället var att ta hand om mitt kvällspass och hjälpa till med serveringen. Men precis när jag slutade för kvällen hade vi den här fantastiska utsikten utanför Gerdi. Detta är något som svenskarna hemma missar.

 

 
 
 

För att kompensera att det inte blev så mycket midsommarfirande stack vi dagen efter Jag, Sofia och Vanessa upp till Höfn och gick på Hummerfestivalen. Mellan 23-25 Juni firar Höfn borna Hummerfestivalen till äran av Hummern själv. Det var fylld med aktiviteter i centrum; Hopptorn, plastbollar som man kliver i och knuffas runt i, såphockey, konstutställningar etc men också restauranger och kiosker som serverar hummer på menyn. Jag och tjejerna passade på att testa plastbollarna. Det var rätt roligt att springa runt och försöka knuffa ner varandra. Man var väl skyddad mot hårda stöttar men det var lite ansträngande att försöka ta sig upp eftersom bollen var rätt klumpig att röra sig i. Efteråt tog vi oss en varsin Hummerkorv. Vi hade inte råd att gå till någon dyr restaurang utan det blev en hummerkoisk istället och det var rätt gott. Inte ofta man äter hummer, det är ju ren delikatess hemma.
 
 
 
 
 
 
 
Resten av veckan förlöpte sig på endast jobb, jobb och mer jobb. Jag hoppade in ibland som extra under kvällspasset och passade på att tjäna lite extra pengar men den 27:e Juni passade vi på att unna oss med en Glaciärtur.  Det var mest en sväng upp till glaciären som ligger nära Jörkulsalon. Vi hade en vacker och solig dag, utsikten var fin och det var häftigt att det stora Ishålet som hade bildats av nedsmältningen, men det var inte precis någon wow känsla för mig. En tur som jag skulle ha betalat 15.000 isländska kronor för. Kanske pga jag redan då kände de första tecken av min stundande förkylning, och dagen efter då jag hade min lediga dag fick jag den. Typiskt! Varför måste jag alltid drabbas av förkylning när jag utomlands? Varför har jag en sån svag immunförsvar?  Jag hoppas att det kommer gå över fort för jag avskyr att jobba med hes röst och snorig näsa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - lena

vilka kort!!! Herre jisses, så kul att titta på, hoppas att du nu är helt återställd av förkylningen, och att du nu är vaccinerad mot islänska baciller. Många kramar på dig