Veronica Sandahl

Första veckan på mitt sommarjobb!
7:e Juni 2017

 

Det har nu gått exakt en vecka sedan jag kom till Hotellet Gerdi och började jobba. Det gick som smort att övernatta hemma hos  min kusin och hans familj i Nacka, sedan ta bussen till Arlanda och ta flyget Icelandair upp till KEF flygplats som nära Reykjavik, men vädret var tyvärr inte det bästa. Det var både regnigt, blåsigt och ruggigt när jag kom till Reykjavik men som tur var behövde jag inte bekymra mig att promenera utan jag tog flygbussen och betalade dem lite extra att köra mig raka vägen till Galaxy Pod Hostel där jag hade bokat en sängkapsel för övernattning. Jag har tidigare sovit över där när jag mellanlandade i Reykjavik och skulle sedan ta bussen nästa dag till Viik. Om du är en person som inte har råd att betala ett rum på ett hotell men som heller inte vill sova i en sovsal med 10-16 st främlingar erbjuder Galaxy sängkapslar. Du delar rum med 6-8 personer men du får ändå ett eget litet utrymme för dig själv. Galaxy ger både god service, rena sängar och duschrum och för en sängkapsel betalar du mellan 600-700:- per natt tillsammans med förvaringsskåp. Hela hotellet är både lugn och trivsam, inget partyställe så du behöver inte  vara orolig för fylla eller oväsen.

 

 
 
 
 
 
 

Jag kom till Galaxy i god tid så jag kunde gå ner till Kronans snabbköp och köpa lite kvällsmat och mellanmål inför min bussresa till Gerdi. Jag har haft tur att få ett jobb i Island men den lilla nackdelen är att allting ligger väldigt långt bort. Gerdi Guesthouse ligger på östra sidan så jag fick betala en dyr buss biljett för att ta mig dit. Det finns alternativ till att lifta eller använda sig av samferda.net men pga jag kom till Island mitt under veckan är det rätt svårt att hitta en bil som kan köra så långt. Mitt tips till er att det är lättare att hitta en bil under helgerna då alla är lediga och ska åka iväg någonstans än under en vanlig vardag.

 

 
 
 
 

 

Men jag kom ifall fram i god tid till Gerdi Guesthouse, jag steg av vid is lagunen Jörkulsarlon och där plockade min chef Torey upp mig och körde mig till hotellet där hon presenterade mig för personalen och sedan körde upp mig till huset där jag nu ska bo under sommaren. Jag delar undervåningen med tre andra tjejer som ska också jobba på Gerdi. Vi kommer mycket bra överens och vi har även gjort lite utflykter ihop som exempelvis till Jörkulsarlon där vi tog oss en båttur runt lagunen.

 

 
 
 
 
 

 

Vi hade tur med vädret den dagen, förutom första dagen då jag kom till Gerdi har det mest varit blåsigt och regnigt här. Typiskt sommar här på södra Island men vi har haft uppehåll så vi haft möjlighet att ta promenader runt bland bergen och ta lite kort. Mina sysslor på Gerdi består just nu av städning, hjälpa till ibland med serveringen i restaurangen och hjälpa till med frukosten på mornarna. Vi har den otroliga lyxen med att få både gratis frukost, lunch och middag och om vi behöver ta med lite mat upp till huset så är det bara plocka det som finns i skafferiet köket.  Gud vad mycket pengar jag kommer spara! Jag är såklart medveten om att Island är ett mycket dyrt land att handla mat och kläder eller åka buss. Vet från mina tidigare erfarenheter men med tanke att jag tjänar in med att få både kost och logi gratis så kommer jag vinna mycket på det, plus eftersom jag jobbar på Gerdi kan jag få rabatterat pris eller få det helt gratis för utflykterna som finns här! Ridning, båtturer runt Jörkulsarlon, promenader och guidning uppe i glaciären. Det enda lilla tråkiga är att vi bor ute på landet, staden Höfn ligger cirka 45 minuter härifrån och att åka till Reykjavik kommer att ta halva dan att ta sig dit, så det kommer inte bli lätt att hitta en bil och åka runt när man är ledig men det löser sig på något sätt.

 

 

 

 
 
 
 

 

 

#1 - lena

ja, det här verkar att bli bra. Maten gratis! jisses va pengar du sparar, men är lönen ändå normal eller är den lägre? Hur som helst så slipper du laga den. Ha det gott. kram.