Veronica Sandahl

Rita Kroki...

31 Augusti 2010.

Den här veckan kommer vi bara ägna oss åt kroki-skissning. Inga kulspetspennor och små block. Här körs stora ytor med kolpenna så vi riktigt kan rita hårt! Jag har aldrig ritat så här stort förut och vi kommer ha hela dagarna till bara skissa, skissa och skissa.
Att ha en naken kvinna/man framför sig och skissa av henne/honom är inte minsta genant eller chockerande för mig. Mamma förstår inte hur jag kan rita av främmande människor utan nån tråd på kroppen, men det ska jag förklara!


Att rita kroki är att rita av en skiss av en person som står i olika ställningar en viss tid, och som sen byter ställning. Det gäller för tecknaren att hinna rita av personens form så fort som möjligt och finna de rätta linjerna i modellens position.
Ur en konstnärs ögon ser man inte människokroppen som man ritar av nånting erotiskt eller pinsamt. När man skissar tänker man istället på hur man ska få kroppen i rätt position och vinkel. Man undersöker hur ex högra benet är böjt, hur magen är vinklad, hur är skuggorna och ljusen etc? Man är koncenterad att göra linjerna och skuggorna så jag ser modellens kropp med samma intresse när jag tecknar av en vanlig stol eller träd.      Modellen står inte i en utmanade position med putande bröst och med låren åtskilda, utan oftast står, stitter eller ligger ner i helt vanlig ställning. Och modellerna består oftast av helt vanliga medelålderns kvinnor/män och inga (Tyvärr killar.) "Top Models" eller (Tyvärr tjejer.) "Body Builders".





'







#1 - Mamma

Har du tecknat nån av dessa bilder?



Undrar varför du skriver "inga killar tyvärr", om ni nu inte tittar på just "nakenheten"?.. ;-)

#2 - Lisa

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).