Veronica Sandahl

Helg i Säffle

27:e Mars 2011.

 

Sitter framför datorn och är hälften klar med morgon bestyren. Ifall ni inte vet det så är jag hemma i min lilla hemkommun Säffle över helgen. Jag har inte varit i Säffle eller ens träffat min familj sen i julas.


 Nästan tre månader!


Det har gått bra att vara hemifrån så länge men under de senaste två veckorna har jag haft lite hemlängtan och ville komma ut från Gerlesborg en stund.



Det första tanken som slog mig när jag kom utanför Tanums kommun, och satt på Trollhättans tågstation och väntade på tåget vilken bubbla man lever i i Gerlesborg.  Orten är liten, folk känner alla och det finns ytterst få affärer och butiker och Torps galleri ligger några mil bort. När jag stod där på perrongen kändes det ganska märkligt att ha så mycket främmande folk runt omkring sig och hur modemedvetna alla var.


Jag själv stod där med min tidlösa röda kappa och med mina halvt utslitna kläder under den och kände mig urtrist!



I Gerlesborg lär man sig att inte bry sig hur man klär sig, det viktigaste när man målar och skapar konst är att ha bekväma, praktiska och oförsiktiga kläder som kan ha på sig och inte bekymra sig om man får en skvätt på dem. Jag är inte rädd att gå omkring med fläckiga byxor och fläckig skjorta när jag går på lunch eller föreläsning, alla gör ju det och det känns skönt att ha kläder som är sköna att gå runt med och inte rädd att lorta ner.



Men utanför Gerlesborg såg jag vilken mode skillnad det är mellan mig och andra tjejer! Jag kände mig tråkigt och omodern.  Ingenting nytt eller snyggt!


 Imorgon kommer jag åka hem med mamma och Ann-Louise tillbaka till Bohuslän och då kommer vi att passa på att åka till Torps galleri och småhandla lite. CSN-bidraget har kommit och nu tänker jag passa på att förgylla garderoben lite!

Men jag hade något snygg att ta på mig på fredag kväll när jag direkt kom hem till Säffle.


 I fredags var det nämligen en liten examens fest på Galna Tuppen!  Det var jag, Jessica, Jenny, Miriam,Linnea, Isabell, Marie och Katerine som firade att Miriam och Jessica äntligen tagit examen från Karlstad Universitet!


Vi beställde jättegod mat från puben. Jag själv beställde en klassisk nötfärsburgare och klyftpotatis, tillsammans med vit vin och sedan en jättegod Irish Coffee. Stämningen jättemysig och vi hade en liten lek under måltiden som gick ut på att besvara några kluriga frågor. Efter middagen drogs vi oss till hem till Linnea och drack gott te.

Jag har inte sett någon av dem sen i Julas och det kändes väldigt roligt att se alla igen! Jag hoppas att vi kommer att ses igen under påsken!



examen


hamburgare


#1 - Anonym

Kul att du kom på söndagen. Hälsningar Lena

#2 - mamma

Roligt att du kom en sväng! Snart är det påsklov, då ses vi igen! Massor av kramar!!