Veronica Sandahl

Konstinstallation i naturen

26:e September 2011

 Ny vecka har påbörjats, det kommer vara mest fritt arbete men på onsdagen kommer vi ha Mattias Nilsson som gästlärare för ett litet skolprojekt.


Mellan 19-23:e september hade vi en liten konstuppgift uppe i skogen, ovanför KKV. Uppgiften bestod i att var och en skulle skapa ett varsitt konstinstallation med anknytning till plats specifikt område ute i naturen som vi själva får välja.

Efter lite fundering över vad mitt tema skulle vara, kom jag på att jag skulle göra en tolkning av vad mamma och Arnes utsattes för under oktober 2009.

Under den hösten, hade de en objuden ”gäst” på sin tomt som hade både övernattat i baracken och tältat 50 meter inne i skogen, alldeles i närheten av huset, utan att de visste om det!

 Denna ”gäst” var också lite lurig. Enligt mamma så hade han vart inne i hönshuset och stängt dörren, stängt till ankorna,
fyllt en kaffekanna med vatten och lagt i plastremsor, satt en tuppfjäder vid ytterdörren, ställt drickflaskor upp-o-ner i drickabacken, flyttat tomburkar, flyttat vår BUGG's skylt etc.

fjäder

 När de väl upptäckte honom hade han också dekorerat sitt tält med olika slags prylar och gjort de här:


 ”… Inget var förstört eller stulet men det var så mycket underligt som hänt.
I baracken hade han spikat upp överkast och mattor över fönstren,
och pyntat med plastblommor.
Satt klädnypor i ett glas, vänt på tavlor, hängt upp en sopsäck,
plockat fram underliga saker som prydnad.

Vår koppargroda som vi har i bäcken på sommaren hade han tagit ut
och satt i ett hörn i trädgården. Arnes propellervinge stod vid staketet.
Vedspisen vid bryggan hade han plockat upp alla ringar, ett gummihjul låg
över en pållare, grillen var tömd och vänd.
En kabelvinda hade han plockat ut, en matta att sitta på, våra trasiga
urnskärvor hade han flyttat.”

 (Text Från Mammas blogginlägg, http://hjartefrojd.blogg.se/2009/october/)

Jag kan förstå att mamma blev livrädd och beställde omedelbart Larmsystem och gatlampa utanför! Det skulle jag ha gjort om det skulle komma nån otäckt snubbe och knackade på här hemma hos mig!

Iafall…jag gillade iden! Den är otäck, kuslig men så spännande att höra så jag ville göra min tolkning av den.

Och såhär såg resultatet ut:



skogviks camping


tälta här


Det var rätt tufft ibörjan! Under Mån och Tisdagen ösregnade och då var det inte roligt att vata ute, men resten av dagarna var det fint väder och när vi hade genomgången  var det inga problem att traska runt i skogen, i bra gummi stövlar.

#1 - lena

Ja det var otäckt, och mormor som var där ute sammtidigt som personen befanns i baracken!