Veronica Sandahl

Inspirationer och Mejan
29:e Februari 2012.

Nu är det bara en dag kvar tills man ska skicka in sin ansökan till "Mejan" (Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.).

Jag har nu finslipat min portfolio en sista gång och kollat igenom det personliga brevet som man ska skicka med. Tack vare vår moderna teknik behöver man bara anmäla sig på deras hemsida och sedan bara skicka iväg sitt portfolio via mail. Det gäller att ha bra och tydliga JPG-bilder och att de ska visa det bästa man har gjort under terminen också att det visar sin personlighet i verken.

 "Mejan" är känd att vara den svåraste konstskolan att komma in på och det går ett rykte skolan bara tar emot två elever från Gerlesborg.



Jag har inte så stora förhoppningar att jag ska komma in men jag har gjort nu mitt allra yttersta att skicka in en bra portfolio till dem och visat att jag har gjort ett bra arbete under terminerna som har gått.







I kväll lyssnade förresten vi på gästföreläsaren Gunnel Wåhlstrand föreläsning om sin konst. Hon har en otrolig talang med hjälp av svart tusch på papper att rita tokrealistiska bilder. Med utgångs punkt från gamla foton, framför allt från sin egen familj, ritar hon av dessa foton på jätte-stora ark med tusch och tecknar av varenda liten detalj från foton. Och då menar jag VARENDA liten detalj!









Önskar jag hade ett sånt tålamod!




Jag blev också imponerad av en anna föreläsare som vi hade förra veckan.

LISA JEANNIN

Hennes stil ligger mer åt animation och stopmotion och hon har också ett stort tålamod och viljekraft att ge tid och ork att bygga långsamt upp ett tidskrävande konstverk.




#1 - lena

helt otroligt tecknat, det ser ut som ett foto.

Hoppas att du kommer in någonstans.